Glimt-akademiet

Forum for Ungdomsavdelingen til B/G.

Moderator: Sulliken

Svar
Nordlys

Re: Glimt-akademiet

Legg inn av Nordlys »

0-1 hjemme mot Elverum i dag.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Viking 2 på sin side vant 2-1 hjemme mot Jerv i 2. divisjon i dag. Forholdsvis sterkt..! Det ble brukt fire A-lagsspillere hvorav en av dem var et egenutvikla talent.

Tenk for en fantastisk kamparena å ha for andrelaget sitt...
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

0-3 og tre strake tap i sesonginnledninga. I dag var det Harstad som ble for sterke på bortebane. Lagoppstillinga:

Magnus Brøndbo
Cassander Krane Dreyer
Lucas Kubr
Emre Cetin
Eskil Selsbakk
Jesber Berg-Hanssen
Teo Ingilæ
Sturla Sagatun-Kristjansson
Amani Dieumerci
Sondre Urås-Edvardsen
Petter Hanssen
G-s-enz
Sted: Målselv
Has thanked: 234 times
Been thanked: 335 times

Legg inn av G-s-enz »

Lukter nedrykk om de ikke får hjelp av flere fra a-troppen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

3-0 hjemme mot Sprint-Jeløy i dag. Luka var ikke på hverken benk eller bane. Spiller han for G16?
G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

De har jo så satans mye kamper alle veier så tipper det ja.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Får fortsette og oppdatere her selv om kampen ble nevnt på hovedforumet. Hønefoss - Bodø/Glimt 2 9-1. De ligger på 12. plass etter helgas runde.
G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

Er bra mørkt det som foregår der.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

1-3-tap hjemme mot KIL 2 i dag.
G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

De kan si hva faen di vil,det akademiet driter de en lang marsj i. Skammelig.

G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

Opptur både spillemessig og resultatmessig mot FFK 2 til pause. 1-0 og kunne fort vært mer,blant annet skudd i treverket. Uråås og Ingelæ toneangivende og hele forsvaret bra.

G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

Gikk ikke å redigere ovenstående innlegg,men Glimt 2 redder uavgjort på overtid. Gir bort 1-1 på ei forferdelig tversoverpasning og 1-2 er litt Bob-Bob forsvarsspill men også bra satt. Scorer selv på en dødball som går rett gjennom hele feltet og inn i hjørnet. I antall sjanser burde de vunnet så dette var definitivt en opptur.

liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 2809 times
Been thanked: 521 times

Legg inn av liverglimt »

Jeg vet ikke mye om satsingen på akademiet anno 2024. Det jeg vet er litt om historikken og holdningene til hvorfor ha ett akademi.

I 2005/06 så var jeg på flere møter med Glimtvenner på Aspmyra, forøvrig offisielle møter. På disse møtene deltok ivrige hjelpere og blant andre Ernst Pedersen (EP) som dengang var direktør eller daglig leder i Glimt. Jeg dro opp spørsmålet om kostnad for å ha ett barn spillende på Glimts yngre lag siden jeg på den tiden hadde flere venner med barn i "akademi"-alder. Temaet hadde vært oppe i festlig lag noen uker tidligere og for meg så virket prisen veldig høy, høyere enn kostnaden ville være.

EP holdt en lite foredrag om hvor mye status det var å ha ett barn spillende i gult. Dette skulle selvsagt koste siden det var status. Det var også i klubbens interesse at det ga ett overskudd siden økonomien "alltid" var en utfordring rundt a-laget.

Det var altså ingen forventning om at det skulle komme opp en spiller eller to som kunne "finansiere" klubbdriften, bare akademiet som en melkeku.

Dette er historie fra snart 20 år siden, men holdningene var klare. Til de som har store formeninger om hvordan alt gjøres i Glimt, så anbefaler jeg å bli medlem, engasjer deg og bli med på årsmøtet. Det er de måtene du kan bidra til at klubben drives på en måte som er forenlig med dine meninger. Ikke glem at det er litt udemokratisk holdning blant enkelte medlemmer, hvis du ikke mener det samme som dem. Klubben trenger engasjement og bredde, det skaper fremdrift.

Bygg opp akademiet til å bli gratis, det er framtidige spillere som klubben skal tjene på, ikke barna! Barna skal bare spille fotball og ha det moro. :geeku

Bodømodellen i barnefotballen
@liverglimt
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Veldig fornuftige tanker det. Og særlig nå som klubben har inntekter i hundremillionersklassen så burde det jo være relativt enkelt å gjøre det langt billigere å delta i Glimt. Om Glimt selv tar regninga på vegne av de største talentene (spillerne i akademiet) og ellers har et fornuftig prisnivå for alle andre som spiller fotball i klubben så tror jeg det er det lureste på sikt. Vi trenger hvertfall ikke inntektene lenger om vi fortsetter i samme stil i fremtiden. En annen mulighet kan være å hente inn en ekstern sponsor som får navnet sitt på akademiet lik "Salmar-akademiet" i Trondheim. Så lenge intensjonen ikke er noe mer enn å stimulere morgendagens fotballhelter samtidig som man får navnet sitt på et attraktivt sponsorobjekt.

Jeg vet ikke eksakt hva som er holdninga pdd., men jeg veit at NTF siden 2010 ca. har økt fokuset på spillerutvikling markant overfor klubbene bl. a. ved å utvikle akademiklassifiseringen som er et veldig grundig klassifiseringsverktøy som klubbene aktivitet vurderes utifra. Gjør man det godt på disse rangeringene tilgodesees man også med mer midler fra NTF til sitt arbeid.

NTG fremstår for meg som en skikkelig hemsko for Glimt om ambisjonen er å utvikle de beste spillerne. Der vet jeg at klubben i noen omganger har fokusert på å få inn ikke nødvendigvis de beste spillerne, men få mange nok med betalingsvilje for å finansiere opplegget for de beste. Det er dog noen år siden jeg hørte om det sist, men vi snakker pandemitiden ca.

Hvis vi tar spillerne Glimt har solgt de siste årene fra akademiet og inkluderer Schjelderups overgang fra Nordsjælland til Benfica i de tallene så snakker man inntekter på over 150 millioner kroner over en syvårsperiode. Det er 21 millioner i året i rene salgsinntekter. Har glemt hva budsjettet for akademiet var inneværende år, men man skjønner jo at dette er en gullgruve om man både er litt dyktig og heldig med talentene.
Knuta
Sted: Oslo
Has thanked: 377 times
Been thanked: 529 times

Legg inn av Knuta »

Ja nå tapte Glimt2 for Innstranda som egentlig holder 4.div nivå. Det forteller meg det meste og hvor håpløst dette 'akademiet' er. Jeg vil forresten kalle det for noe helt annet. Legg det ned og start med et rekrutterings akademi for 16-19 åringer. Hent de beste fra Nord-Norge og la dem spille være en del av akademiet gratis. Bygg dette opp til et sterkt rekrutteringslag, og la 12-15 åringer få lov til å være på sine lokale lag. Dagens akademiet i Glimt har vært og er en total fiasko.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg synes også det forslaget er godt. Det er sånn de gjør det i RBK. Men da er det viktig at det ikke er helt jalla det opplegget som breddeklubbene serverer - der har Glimt et ansvar for å være kompetansedeler.

Jeg ville ikke nøyd meg med Nord-Norge. Ville hentet inn noen nasjonale talenter om mulig i 16-årsalderen og gjennom juniortiden. I tillegg ville jeg sett på afrikanske spillere fra 18 år og oppover. Men det fordrer jo et godt nok opplegg både sportslig og sosialt. Kanskje blir det lettere å få i stand om man får på plass ny arena.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Knuta skrev: lør jun 08, 2024 1:56 pm Ja nå tapte Glimt2 for Innstranda som egentlig holder 4.div nivå.
Jeg tror Innstranda klarer seg hvis de ikke msiter for mange over sommeren. De har egentlig spilt ganske jevnt med mange lag - sist helg Hønefoss borte.

Bare bra at de overlever i divisjonen for da kan de beste på Glimt 2 melde overgang så de fortsatt kan spille 3. divisjonsfotball.
Brukeravatar
Kesseboy
Sted: Bodø
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1227 times

Legg inn av Kesseboy »

Men dere setter likhetstegn mellom akademiet og 2. laget. Er akademiet hele problemet, eller er måten man bruker 2.laget på vel så problematisk?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Glimt har for øyeblikket ingen U-landslagsspillere på noe U-landslag som vi ikke har kjøpt foruten en keeper på G15. De som er innom faller ut.

Hva mener du med hvordan man bruker 2. laget? Ingen A-spillere som sendes ned? Bruken av 2. laget kan sikkert debatteres i seg selv, men et rent juniorlag skal klare seg fint i 3. divisjon. Det klarer nesten alle ES-lag, også de som driver mindre god spillerutvikling. De lagene som virkelig jobber godt med spillerutviklinga gjør det sågodt bra i 2. divisjon.

Jeg tror man kan si at hele akademidrifta er ganske sjaber om dagen. Lagde en oppsummering av fjoråret og det er stort sett jumboplass i alt vi er med på fra G13 og opp. Vi er godt bak både OBOS-klubber og taper alt av NM-kamper mot Rana eller Junkeren.

Oppsummeringa
Brukeravatar
gavharr
Moderator
Moderator
Sted: Oslo
Has thanked: 293 times
Been thanked: 228 times

Legg inn av gavharr »

Etter min mening burde Glimt heller være med å styrke de lokale klubbene omkring, og la flere lag være konkurransedyktige lenger. Ikke støvsug de beste spillerne fra hver eneste klubb i for ung alder. Da svekker man jo motstanden og matchingen og ender opp med et lag med lokale stjerner som er uten reell konkurranse og dermed stagnerer.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ja, det er vel det som er RBK-modellen. Jeg tror den absolutt kan ha noe for seg så lenge det er god nok kvalitet på det som foregår i breddeklubbene. Man kan ikke bare ha foreldretrenere til ungene er 16. Det må litt økonomi til for å få til dette i et spillerutviklingsperspektiv. Fra det sosiale ståsted er det jo utvilsomt den beste løsninga.

Fra G16 bør Glimt ha såpass seriøsitet i satsinga at de som blir plukket opp lokalt til juniorlaget ikke er mer enn +- 10 stk og resten kommer andre steder fra. Da blir ikke konsekvensen for bredden så enormt stor uansett.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Viktig bunnoppgjør mot Mjølner nå. Glimt har dominert de første 20 minuttene. Ren sekspoengskamp hvor Glimt 2 kan komme a jour om de vinner i dag. Eryk Lukazka, Teo Ingilæ og Magnus Brøndbo spiller kampen av de som har vært nærmest A-laget tidligere.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jaja, leder 3-2 til klokka passerer 90 minutter, men slipper dessverre inn to mål på overtid og går fra å være a poeng med Mjølner og med heng på lagene foran til å ligge ganske fortapt på 4 poeng. Det der svei...
G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

Skal ikke være mulig….

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Veldig synd. Mjølner er svakei år ogGlimt 2 styrte banespillet ganske suverent, men så blir man nok en gang litt smågutter i egen bos når det skal avgjøres. De leda også 2-0 tidlig i 2. omgang.
Svar