Glimt-akademiet

Forum for Ungdomsavdelingen til B/G.

Moderator: Sulliken

Svar
Nordlys

Re: Glimt-akademiet

Legg inn av Nordlys »

Vet ikke hva man skal si om det, men FC Nordsjælland har hentet inn Bodø/Glimts danske B-lagstrener Kasper Kececi for å være assistenttrener for deres G19-lag. Vet ikke om man skal være glad for at Nordsjælland ser monn i våre akademitrenere eller om man skal sukke seg over at det er mer attraktivt å gå ned i rang for å få jobb i et dansk akademi.

Nå er jeg veldig spent på hvem som tar over...

Forøvrig så er det litt kontraster når man går inn på nettsidene til de respektive akademiene. Her er det du får vite om FC Nordsjællands akademidrift: https://fcn.dk/akademi/om-akademiet.

Og her Glimt: https://www.glimt.no/glimt-akademiet
G-s-enz
Sted: Målselv
Has thanked: 234 times
Been thanked: 333 times

Legg inn av G-s-enz »

Jeg håper de virkelig går hardt på å få skikkelig kvalitet her. Det hadde vært ett signal!
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Sted: Oslo
Has thanked: 377 times
Been thanked: 529 times

Legg inn av Knuta »

Tragisk at Glimt’s ungutter taper 8-0 mot Fløya. Bunnivået er tydeligvis ikke nådd.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det er ikke forenlig med å være en fotballklubb i Europa-klassen å ha et så dårlig akademi. Jeg sier som jeg har sagt før; hva er Glimt foruten A-laget? Fullstendig latskap og inkompetent opplegg det de driver med. Akademiet har gått fra norsk toppklasse til hårreisende elendig på Thomassens vakt og det er han som er øverste ansvarlige.

Jeg må ærlig innrømme at jeg stiller meg sterkt tvilende til mannens evner til å ta gode sportslige avgjørelser. Og det er ganske kritisk for Glimt i et lengre tidsperspektiv.

Glimt har masse penger, men bare ser på at det går fra vondt til verre. Helt åpenbart at det må gjøres noe drastisk. De skjemmer seg ut!
G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

Samtidig i Trøndelag henter Stabæk 2 opp Tiller fra å ligge under 0-2 med omtrent rent guttelag. 8-9 av spillerene går fra 8-10 klasse.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Og Fløya setter innpå 14-åringer som scorer mål og assisterer i 3. divisjon. Uten noe topping av lag i yngre årsklasser.

Bare å slutte med unnskyldningene.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Siden Runar Hauge debuterte for Glimt i Eliteserien den 24. november 2019 har 177 norske spillere som er yngre enn godeste lille-Hauge debutert i norsk eliteserie fordelt på 21 klubber.

Antall spillere med 20 eller flere kamper: 49
Antall spillere med 10 eller flere kamper: 81
Antall spillere med 3 eller flere kamper: 131

Tre av dem har bakgrunn fra Glimt-akademiet: Elias Melkersen, Adan Hussein og Magnus Brøndbo. De to sistnevnte har èn kamp hver.

Debutanter per klubb:

Sandefjord: 11
KFUM: 7
TIL: 10
KBK: 8
LSK: 10
S08: 8
Molde: 11
Viking: 9
Godset: 13
RBK: 9
FFK: 2
Brann: 11
VIF: 12
Odd: 12
HamKam: 5
AaFK: 10
Glimt: 8
FKH: 8
Stabæk: 9
Jerv: 2
Mjøndalen: 2

Glimts debutanter:

Magnus Brøndbo: 1
Fredrik Sjøvold: 36
Lasse Nordås: 62
Joel Mvuka: 46
Jeppe Kjær: 22
Lucas Kubr: 1
Sebastian Tounekti: 37
Adan Hussein: 1

Kun èn spiller har vært i Glimt før 16-årsalderen og han har 1 kamp. Kun to spillere fra Nordland og begge har 1 kamp hver.

Første kvartal 2024 var det 5 562 363 innbyggere i Norge. Delt på 177 får man da en ny Eliteserie-spiller per 31 425 innbyggere. Og dette er kun spillere født etter 1. september 2001.

Tar man befolkningstallet i Nordland på 243 000 per 2024 så burde det for å ligge på landsgjennomsnitt vært produsert 7,73 spillere (31 425 / 243 000). Faktisk tall er 2 (Hussein og Brøndbo).

Fra Bodø bør det rent statistisk også dukke opp 1,75 spillere. Vi har fått opp 1.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 2805 times
Been thanked: 521 times

Legg inn av liverglimt »

Hva med CasperØyvann og Schjelderup?
@liverglimt
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Schjelderup har ikke debutert i Eliteserien, men han kan jo plusse på Glimt-statistikken siden han garantert hadde fått debut og spilt for Glimt. Han er født i 2004. Glimt er ikke den eneste klubben dette rammer da mange klubber mister spillere ut av landet før de rekker A-lagsdebutere og da som regel blant de presumptivt største talentene. Øyvann er 99-modell og faller utenfor cut-en som er spillere som er yngre enn Runar Hauge født 1. september 2001.
liverglimt
Site Admin
Site Admin

Legg inn av liverglimt »

Statistikk er en morsom øvelse. 5 år er alt for kort spenn for å se en trend. :geeku
@liverglimt
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Nja, det er nå fem generasjoner med Glimt-unggutter. Det står veldig dårlig til i akademiet, hør gjerne siste episode av Gulkorn med Joachim Kildal og Freddy Toresen: https://open.spotify.com/episode/3ZvDlL ... f2177a4054

Under følger ting som faktisk blir sagt i podden av enten Freddy eller Kildal. Kanskje det fanger interessen?

Glimt reiser rundt i 3. divisjon og stiller med 12 spillere i tropp. I Bodø mot Innstranda stilte Glimt med 13 spillere. Litt tabloid sagt så holder det å stille på flyplassen med et par fotballsko for å spille kamp i 3. divisjon. Glimt har ikke flere spillere enn at om det blir skader så ser det sånn ut. Og det til tross for at det aldri har blitt brukt mer ressurser på en fotballutdanning i Bodø med NTG, mentaltrenere, fysisk trener, fysio, analyse, materialforvalter.

Glimt henter spillere i 11-årsalderen. Tidligere enn før. Sist runde ble nesten alle hentet fra Hunstad. Ingen fra byen.

Ved forrige akademiklassifisering så hadde Glimt 17 heltidsstillinger i akademiet.

I akademier i utlandet betaler ikke spillerne for å være med, i Glimt er det foreldrefinanisert.

Glimt i Bodø utvikler ikke forutenom keepere, landslagsspillere hverken på jente- eller guttesiden. I veldig liten grad også til høyere nivå (2. divisjon og opp).

Aleksander van der Spa tok initiativ til å få et utlån til Junkeren, ikke Glimt. Junkeren og van der Spa måtte jobbe lenge for å realisere overgangen og det var mye negativt rundt overgangen.

Glimt

Samarbeid mellom NTG og akademiet har fallgruver. Skoleplassen gjelder for tre år - når de når tredjeklasse så har flesteparten innsett at de ikke blir Glimt-spillere og da blir det mer gi faen-kultur og fokus på festing og russefeiring. Skoleplassene opptas ikke av nye spillere som tar steg, men beholdes av de som ble valgt inn på første året (som i tillegg koster blodpris - klasseskille anyone?).

Freddy siterer direkte fra elev ved NTG. I første klasse når alle guttene ble spurt om hva de skulle bli så var det toppfotballspiller som gjaldt, i tredje klasse skulle "alle" reise jorda rundt og være "kongen av Bali". Kultur?

Glimt anbefaler spillere som er ferdig i akademiet å ikke gå til Junkeren pga manglende sportslig opplegg, nivå og støtteapparat. Kildal kontrer med å si at få, om noen spillere fra akademiet hadde fått plass i troppen til Junkeren. Ingen hadde fått plass i startelleveren og ingen hadde vært å anse som gode PostNord-spillere.
Brukeravatar
Kesseboy
Sted: Bodø
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1227 times

Legg inn av Kesseboy »

Jeg har ikke så mye innsikt i hva som foregår på innsida av akademiet, men jeg kan komme med en slengbemerkning utenfra. Min eldste sønn er nå blitt 13, er keeper, spiller på klubblaget sitt og får oppfølging av Alvaro på Junkeren. Han er for tida treningsglad (ikke alltid vært sånn), men er ikke noe stort naturtalent. Men nok ivrig til at vi har snakka litt om hvordan han ser for seg satsing om tre-fire år. Personlig tror jeg han er en av de som vil skalles av og slutte med fotballen etterhvert, men dersom så ikke skjer, virker han ganske enig med meg: NTG og Glimt-akademiet er egentlig ikke ei interessant rute å gå.

Og er ikke det litt spooky? Burde ikke det være sånn at Glimt-akademiet var en no-brainer for alle som vil satse på fotballen i Bodø?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg synes det egentlig forteller alt jeg. Glimt skal liksom være eliteskolen, men mange vurderer det bedre å gå på noe "kommunalt" i stedet.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det sies også av Kildal (som presiserer at dette er rykter fra èn person han har snakket med) at Glimt har sett på muligheten for å legge ned andrelaget helt og bare ha lag opp til U17. Men de får problemer med lisenskrav hvis de gjør det.
liverglimt
Site Admin
Site Admin

Legg inn av liverglimt »

Jeg repeterer meg selv, glimt-akademiet var sett på som melkeku for finansiering av a-laget fram til suksessen og de ikke trenger noe til satsingen lenger.
@liverglimt
Brukeravatar
Novi
Sted: Dallas, TX
Has thanked: 737 times
Been thanked: 950 times

Legg inn av Novi »

Flott at det settes fokus på det, takk for oppsummering, Nordlys. Spesielt det med at man tidligere gikk høyt ut med at det skulle satses og at man har et høyt antall ansatte. Da settes det jo krav til at man ser resultater etterhvert. Nå er jo dette en langsiktig greie av natur, men noen målepunkter må man jo ha underveis så man kan se om man er på rett vei.
Una mas cerveza.
liverglimt
Site Admin
Site Admin

Legg inn av liverglimt »

Nordlys skrev: tor jul 04, 2024 1:47 pm Nja, det er nå fem generasjoner med Glimt-unggutter.
Nei, det er 5 årganger. 1 Generasjon regnes typisk som 20-25 år. Barn, foreldre, besteforeldre er 3 generasjoner.

5 årganger er ingen ting. Se tilbake på hvor mange årskull som har gitt mer enn 1-3 spillere, det er ikke mange i området.
@liverglimt
G-s-enz

Legg inn av G-s-enz »

Helt krise det som blir fortalt.

Spør igjen og dette har jeg også sendt Mail til Thomassen om(som han selvsagt ikke har svart på): Hvor er ambisjonene for akademiet? Han står jo der å gliser og soler seg i glansen og utbasonerer ambisjoner for ny stadion og Glimts produkt,men om akademiet er han helt stille.

Det bables i store ord om Glimts samfunnsansvar men er det ikke ett samfunnsansvar og ivareta unge spilleres ambisjoner i sitt område?
Ja de vil ikke alltid lykkes men det må da være mulig å optimalisere slik at alt ligger til rette for at de skal klare det?
Og hvorfor går de ikke i sømmene på NTG? Det har vært komplett kloakk etter at de kom på banen. Hvorfor drar man ikke å lærer av de virkelige gode akademiene og lager en «vårres måte»(sigh)plan som tilpasser seg lokale forhold.

Å drite i akademiet er litt som å kjøpe inn røykvarslere samtidig som man springer rundt i huset med vakkelvorne fakler. Ja det går bra ei stund men tilslutt vil huset brenne ned.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Tenker en årsmøtesak kan være passende her. Det er så mye penger som brukes at man må jo kunne forvente at det resulterer i noe mer enn det gjør nå.

Kanskje man kunne forelegge et forslag om at det gjennomføres en ekstern evaluering av arbeidet som gjøres med noen forpliktelser overfor eventuelle konklusjoner i en slik granskningsrapport?

Det finnes flere selskaper som spesialiserer seg i rådgivning til profesjonelle idrettsorganisasjoner både ift. rekruttering, men også styringsrådgivning.

RBK brukte Onenexus da de rekrutterte Alfred Johansson. Tipper de kunne vært tilsvarende nyttige for Glimt i akademisammenheng: https://onenexus.dk/organisationsudvikl ... r-dgivning

En utfordring for Glimt er at vi er såpass geografisk avskåret fra andre elitemiljøer inne sport, og selv om man har kontakter og internett og det som er så tror jeg det er lettere at man blir litt innsnevra i tankegangen når man i det daglige er så langt unna andre med tilsvarende kompetanse.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

liverglimt skrev: tor jul 04, 2024 6:22 pm Nei, det er 5 årganger. 1 Generasjon regnes typisk som 20-25 år. Barn, foreldre, besteforeldre er 3 generasjoner.

5 årganger er ingen ting. Se tilbake på hvor mange årskull som har gitt mer enn 1-3 spillere, det er ikke mange i området.
Yes, årganger ja. Sammenlign 02-07 med 96-01, og det er milevis forskjell. Ikke bare på hvem som blir Glimt-spillere eller ES-spillere, men også på hvor mange som blir OBOS-/PostNord-spillere.
liverglimt
Site Admin
Site Admin

Legg inn av liverglimt »

Se det samme over en generasjon. Det snittet fra 96-01 er ikke samme som før eller etter. :wink:
@liverglimt
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg lurer på om det er 98-generasjonen i Glimt som var den første som hadde profesjonelle trenere fra de var 13 år så å snakke om det som skjedde før det blir å sammenlikne epler og pærer synes jeg.
Chris
Been thanked: 68 times

Bodø/Glimt 2 - egen tråd

Legg inn av Chris »

I dag kan en se Burakovsky og Villaksen for Glimt 2 mot Ulfstind. På Direktesport.

Svensken har vært lite involvert de min. jeg har sett.

Villaksen spiller merkelig nok back - høyre. Trodde han var påtenkt som stopper. Men det kan være at han drilles på høyreback da dekninga der er mindre god nå. Han får også løpt litt mer. Har ikke utmerket seg de min. jeg har sett.

Glimt 2 har ikke sett veldig gode ut. Kun for tankes skyld, så hadde det vært interessant å se for seg Berg inn på midten. Tenker det hadde gjort HELE laget bedre med 25% minst. Det mangler rytme, fasong etc.
Chris
Been thanked: 68 times

Re: Bodø/Glimt 2 - egen tråd

Legg inn av Chris »

Glimt 2 langt bedre nå. Tendenser til offensivt spill.
liverglimt
Site Admin
Site Admin

Re: Bodø/Glimt 2 - egen tråd

Legg inn av liverglimt »

Flyttet til riktig forum.
@liverglimt
Svar