Overgangsvinduet vinteren 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by mortsto »

Skulle gjerne sett en ving inn allerede nå. Helst et norsk Mvuka-case, men det er vel et stykke mellom dem. JP, Tørset-Johnsen, Warming?
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by poteten »

Det er vel litt pinlig at svingdøra på Aspmyra er så heftig ibruk. Men ikke pinlig i form av at vi får dem tilbake, men mest fordi klubben ikke evner å selge talent som slår gjennom andre steder.

Det vil jo merkes på videre salgsverdier i fremtiden, tipper jeg.
Kritisk
Åssa
Posts: 295
Joined: Mon Oct 18, 2004 8:52 pm
Location: Hamar
Has thanked: 1 time
Been thanked: 24 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Åssa »

Nå er det vel bare Patrick som har kommet tilbake etter salg. Lode, Bjørkis og forhåpentligvis Nikita gikk gratis, og kom tilbake etter terminerte kontrakter. En liten, men likevel viktig forskjell.
Last edited by liverglimt on Tue Mar 21, 2023 6:54 pm, edited 1 time in total.
Reason: Skjerpings, sitering av forrige innlegg!
--
Det e mi meining det, og det det e den rætte!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glimt1916 »

Jeg tror det kan ha en del å si ja. En mindre investering for klubbene de kommer til, og dermed en ganske grei økonomisk sjanse å ta for dem. Ikke sikkert at spillerne er like godt speida på som de ville vært om de var mer kostbare. Haikin er jo også et spesielt tilfelle, siden han ikke klarte å finne seg en klubb. Korttidskontrakt for å sitte på benken på nivå to i England var neppe drømmen. For dem var han åpenbart bare en enkel og relativt billig løsning på kort sikt.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by mortsto »

Jeg synes ikke det er pinlig at spillere som forlater Glimt ikke lykkes. I det tidspunktet de velger å gå gratis videre, er det spillerne selv som er ansvarlige for videre karriere i samspill med agent og ny klubb. At Glimt har fått dem til å makse ut sitt potensial, og skinne litt ekstra i et veletablert system er null prosent pinlig. At vi ikke klarer å finne gode nok erstattere og henter tilbake de samme spillerne er ikke veldig pinlig, men jeg skjønner at fans av andre klubber håner oss litt for det i sosiale medier. Allikevel tenker jeg dette er den beste løsningen. Nikita synes å være en topp profesjonell fyr med veldig konkurranseinstinkt. Jeg tror han kommer til å være klar for å yte sitt beste.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Crazy horse »

Mye likt det som foregikk i RBK i storhetstiden. Laget bedre enn enkeltspillerne. RBK hentet/henter også tilbake spillere. Trygghet og kjent system er nok viktig også for fotballspillere.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Novi »

Tåler fint den håningen fra svakere lags supportere når vi har Haikin i buret i Europakamper.
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glimt1916 »

Nordlys wrote: Tue Mar 21, 2023 11:50 am
Glimt1916 wrote: Tue Mar 21, 2023 11:29 amLitt dårlig dekning sentralt på midten om noe skulle skje med Patrick, ellers ser det utrolig solid ut nå.
Vetti og Tjærandsen Skau er da bra?
Vetti er absolutt en bra spiller. Blir spennende å se om han holder seg skadefri og kommer seg i form. Tjærandsen Skau vet jeg rett og slett ikke nok om. Jeg føler jo også at dette er en av de viktigste og vanskeligste posisjonene å spille i på Glimt, så selv om man er ganske god kan det fort bli veldig vanskelig å fylle rollen like bra som Patrick.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Knuta »

Når det gjelder Haikin er det ikke spørsmål om å lykkes eller ikke. Han gikk gratis til en klubb som ønsket seg en god andre keeper. Så lenge første valg i mål spiller veldig bra er det kun skade som ville gjort det mulig for at Haikin fikk spille. Det viste han også før han signerte.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Novi »

Er vel mer overraskende at det ikke er andre klubber som ønsker seg Haikin som utfordrer til førstevalg, basert på det han har vist i Glimt. Tar ham imot med åpne armer om han kommer tilbake. Herlig type!
Una mas cerveza.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Sniken »

Kan Haikins russiske pass ha vært et hinder for han i jakten på ny klubb?
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Sniken »

poteten wrote: Tue Mar 21, 2023 12:18 pm Det er vel litt pinlig at svingdøra på Aspmyra er så heftig ibruk. Men ikke pinlig i form av at vi får dem tilbake, men mest fordi klubben ikke evner å selge talent som slår gjennom andre steder.

Det vil jo merkes på videre salgsverdier i fremtiden, tipper jeg.
Det kan jo like gjerne ses på som noe positivt. Kommer du til Glimt blir du en bedre spiller.
Og seriøst - dette har vi hørt lenge nå. Så ikke ut som om det la noen demper på kjøpelysten og pengebruken til Joels nye klubb. Tror nok dette først og fremst er en supportergreie. Prosfesjonelle aktører vurderer spilleren de skal kjøpe. Ikke hva hans tidligere lagkamerater har gjort.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glenn P »

Knuta wrote: Tue Mar 21, 2023 2:06 pm Når det gjelder Haikin er det ikke spørsmål om å lykkes eller ikke. Han gikk gratis til en klubb som ønsket seg en god andre keeper. Så lenge første valg i mål spiller veldig bra er det kun skade som ville gjort det mulig for at Haikin fikk spille. Det viste han også før han signerte.
Ifølge en del Bristol-fans har ikke den keeperen overbevist akkurat.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glimt1916 »

De er mildt sagt frustrerte ja. Tipper de ikke skjønner noe av hvorfor de slipper Haikin, men men, vi skal bare takke og bukke.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Kesseboy »

Sniken wrote: Tue Mar 21, 2023 3:10 pm Tror nok dette først og fremst er en supportergreie.
For min del ser jeg en mulighet for hemma utvikling. Noe av det som inngår i Å Bygge Storklubb er nettopp at man slipper spillere og erstatter dem med spillere som utvikles, osv. osv. Hvis halvparten av eksportene kommer i snarlig retur, er muligheten for stagnasjon definitivt til stede.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Pondus »

Absolutt win-win å få Haikin tilbake. Herlig fyr som kjenner miljøet i Glimt, kjær figur i Bodø og vet hva som kreves i Glimt.
Dette argumentet om at kjøpelysten for våre spillere fra utenlandske klubber svekkes pga. at vi får våre "utsendte" tilbake er bare tull etter mitt syn. At folk ikke lykkes skyldes mange faktorer. Joel er som nevnt et eksempel på at kjøpelysten er der og Vetlesen det samme. Hva en skadefri Vetlesen med knallsesong vil gå for i år eksempelvis tørr jeg ikke å spekulere i....
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Pondus »

Ser denne og det er et viktig poeng. Samtidig er de vi har fått tilbake ikke akkurat "gamliser" på nedtur i karrieren. Greit Lode har tippa 30, men Patrick og Bjørkan er vel ikke i sin "prime" alder ennå om man skal sette den til 26-27 år. Vi er jo ikke akkurat VIF på dette punktet.
Skal vi utvikle så må vi legge til rette for å utvikle fra eget akademi. Der har vi vel et stykke å gå pr. i dag..
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glenn P »

Berg-gjengen peaker jo som regel etter fylte 30 ;)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Kesseboy »

Pondus wrote: Tue Mar 21, 2023 4:25 pm Skal vi utvikle så må vi legge til rette for å utvikle fra eget akademi. Der har vi vel et stykke å gå pr. i dag..
På den ene sida, ja, enig.

På den andre sida: At et spillerakademi i Bodø skal kunne jevnlig levere til en klubb som ønsker å jevnlig spille EL/CL er utopi, så man må ha andre utviklingsstrukturer på plass også.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glimt1916 »

Kesseboy wrote: Tue Mar 21, 2023 4:12 pm
For min del ser jeg en mulighet for hemma utvikling.
Jeg skjønner poenget, men når det er spillere i den alderen, minus Lode, så ser jeg mer på det som kontinuitet. Husk at alle disse er spillere vi ville jubla over å fått forlenget kontrakten med når de var i klubben. At de er borte en periode i mellomtiden klarer jeg ikke se skal endre det. Hadde vi henta bare spillere på 29+ så hadde jeg vært bekymra, men det er masse utviklingspotensiale i alle vi har henta tilbake, igjen med et mulig unntak for Lode.
Sniken
Posts: 776
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 126 times
Been thanked: 193 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Sniken »

Kesseboy wrote: Tue Mar 21, 2023 4:12 pm For min del ser jeg en mulighet for hemma utvikling. Noe av det som inngår i Å Bygge Storklubb er nettopp at man slipper spillere og erstatter dem med spillere som utvikles, osv. osv. Hvis halvparten av eksportene kommer i snarlig retur, er muligheten for stagnasjon definitivt til stede.
Nettopp. En supportergreie uten substans. Stagnasjon av å hente gode spillere? Vi er der altså?
geirminator
Posts: 230
Joined: Sat Oct 17, 2020 10:47 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 48 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by geirminator »

For det første: Dette er utelukkende en fantastisk nyhet. For å se det fra en annen vinkel: hvor mange kritiske innspill hadde forekommet om Haikin hadde valgt å forlenge kontrakten i fjor?

Når det gjelder utvikling, så har jeg også lurt på om Glimt har en ny JP Hauge, Patrick Berg eller Fredrik Bjørkan på vei. Men ting har forandret seg ganske mye fra da de tok steget. Når du både har ambisjoner om å kjempe helt i toppen, samt kvalifisere seg til, og ikke minst prestere, i Europa, stiller ting seg litt annerledes. En 16 år gammel Andreas Schjelderup dro fra 2020-Glimt, kanskje det beste laget som har eksistert i norsk eliteserie, til FC Nordsjælland siden han ikke var i nærheten av å spille seg fast inn på Glimtlaget denne sesongen og ikke orket å vente på sin tur. FC Nordsjælland, som visstnok kan vise til flere lignende suksesshistorier, har siden de deltok i gruppespillet i mesterligaen i 2012-13 (direktekvalifisert som vinner av dansk serie) ikke deltatt i et eneste gruppespill i Europa (?), og kan vise til en tredjeplass i dansk serie de siste åtte sesongene (de har endt på 5.-9. plass ellers). Er dette en posisjon vi ønsker at Glimt skal ha i norsk fotball?

Det å selge unge talenter til utlandet for høye priser har ikke nødvendigvis en sammenheng med sportslig suksess (ref. Stabæk).
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Kesseboy »

Sniken wrote: Tue Mar 21, 2023 5:06 pm Nettopp. En supportergreie uten substans. Stagnasjon av å hente gode spillere? Vi er der altså?
Jeg sier ikke at man stagnerer av å hente gode spillere, men at man stagnerer hvis man ikke blir nødt til å fornye seg.

Hvis du synes det er en supportergreie uten substans å håpe på sunn klubbdrift, så javel.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by Glenn P »

Hadde Glimt signert Haikin på en treårskontrakt etter sesongen hadde han fått en stor sign-on og feit lønn. Glimt ville vært hyllet. Så hva er forskjellen nå? 8)
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Overgangsvinduet vinteren 2023

Post by tjongs »

Nå har det vel ikke akkurat vært sånn at ikke Glimt har vært nødt til å fornye seg de siste årene. Problemet har vel snarere vært at vi har vært nødt til å fornye oss alt for mye. Så er det definitivt et poeng at fornying og utvikling går hånd i hånd, men evt manglende utvikling mener jeg ikke skyldes mangel på fornying. Selv med alt gammelt rask som har kommet tilbake mener jeg vi har hatt normal til høy turnover blant spillere i den naturlige første-11eren de siste årene. Det er bare det at utskiftingen før alle returene var så ekstrem.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Post Reply