Overgangsvinduet sommeren 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Nordlys »

Åpner denne tråden med et sprekt forslag:

Mvuka forsvinner som kjent til sommeren og da kan det være greit med en erstatter.

Philip Zinckernagels utlån til Standard Liege går ut samtidig. Han er da 28 og et halvt år. I Olympiacos har han kontrakt til sommeren 2024. Et lag som sendte han på dør (utlån) etter en knapp måned i klubben.

Zinck har gjort en solid sesong i Belgia og har ikke mistet mye av nivået fra han var her sist. Mener det hadde vært en strålende signering og selv om vi nok snakker lønnstopp i Glimt og saftige prestasjonsbonuser så tror jeg ikke selve overgangssummen vil være for høy grunnet alder. Olympiacos kjøpte ham for 20 millioner i fjor sommer da han hadde 3 år igjen av kontrakten i Watford.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Knuta »

Det er vel det som kalles en våt drøm.
Åssa
Posts: 299
Joined: Mon Oct 18, 2004 8:52 pm
Location: Hamar
Has thanked: 1 time
Been thanked: 25 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Åssa »

Nordlys wrote: Sat Apr 15, 2023 3:52 pm Mener det hadde vært en strålende signering og selv om vi nok snakker lønnstopp i Glimt og saftige prestasjonsbonuser så tror jeg ikke selve overgangssummen vil være for høy grunnet alder.
Utfordringen blir å ha for mange som nærmer seg 30 år, da videresalgspotensialet - og dermed muligheten for å bygge bedre økonomi blir for liten. Ellers hadde det vært stas med Zink
--
Det e mi meining det, og det det e den rætte!
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Nordlys »

Den beste måten å bedre økonomien er å gjøre det bra sportslig. Vi kommer til å ha mange unge spillere i laget også. Zinck vil potensielt være vår beste spiller og vil trolig heller ikke plukkes opp av en bedre klubb. Proffe spillere som han kan sikkert holde nivået til de er over 35 også. Nobrainer.

Føler den beste miksen Glimt kan ha er eliteseriestjerner som grunnet alder har lavere attraktivitet i utlandet i kombinasjon med unge, sultne talenter.

De erfarne burde helst være de beste. De yngste burde ha størst potensiale.
Forumets mest middelmådige ekspert.
delfagro
Posts: 154
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:05 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by delfagro »

Tror ikke det ville skapt uro om Zinc ble best betalt i klubben. Når det er sagt håper jeg strategien på overgangsmarkedet ikke endres - slik at vi fortsatt ser etter utviklingspotensiale. Grønbæk er en referansesignering - lav sportslig og økonomisk risiko.
Alltid gul!
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Larsson »

Spillerlogistikk som for ti år siden, dette. Hente tidligere/kjente navn var enkelt da man ikke hadde et apparat til å utforske andre markeder. Håper Glimt heller satser på å finne den neste Zinckernagel. Som de kan tjene gode penger på.
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Nordlys »

Jeg tenker at det handler om å finne en balanse i dette. Ha talenter i troppen som kan utvikle seg i ro og mak samt mer rutinerte spillere som går foran, holder høyt nivå og som gir de yngre referansene de trenger for å bli så profesjonelle som de må være for å lykkes i Glimt.

Økonomi er en betydelig og viktig post i fotballen, men jeg kjenner jeg er glad for at Glimt-ledelsen først og fremst er opptatte av å bygge et best mulig lag, og ikke er som de i VIF som henter spillere for å selge dem for mest mulig penger senere. Det er ikke bunnlinja vi lager tabell etter.

Personlig synes jeg den moderne fotballen har blitt for fiksert på de yngre spillerne. Er du over 27 så er du luft. Zinckernagel leverte den beste sesongen i Glimt-historien. Føler tankegangen til enkelte kan sammenlignes med et tenkt scenario hvor Messi gikk til PSG fra Barca når han var 25 og ble ledig på markedet igjen når han var 28. Nope, ikke interessert. Lite videresalgsverdi der. Litt gammel også dessforuten. Motiverte spillere som elsker å spille fotball kan være blant de beste i ligaen til de er 40. Eller 36. Eller 34. Det er mellom 6 og 12 sesonger det.
Forumets mest middelmådige ekspert.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by mortsto »

De fleste blir vel drømmende i blikket av å tenke på en 2020-Zinck inn på høyrekanten. Samtidig ville jo en sånn overgang i fjor sannsynligvis ødelagt for utviklingen og overgangen til Mvuka. Og i år kan den fort hindre både Zugelj og etterhvert Nosa i å bli de neste store.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Larsson »

Hadde rutinerte spillere vært en mangelvare i troppen skulle jeg vært enig. Men har vanskeligheter for å se at følgende «bærebjelker» forsvinner med det aller første: Moe, Lode, Haikin, Konradsen (ved en forlenging - som jeg håper på), Berg, Saltnes, Brunstad Fet. Dette er en fin gruppe som har vært med på hele reisen fra 2019 og kan sette eksemplene som trengs i hverdagen på feltet. Pluss på Sjøvold og Nordås som har litt igjen før de er klare for neste eventyr, men som samtidig har vært en del av troppen i noen sesonger. Synes ikke bærebjelker av typen Zinckernagel er det troppen skriker etter.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10806
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by liverglimt »

Helt enig med Larsson, vi trenger ikke flere tilbake. Nye og moderne Glimt jobber jevnt og trutt med spillerlogistikk. Så de har nok andre på blokka om det skulle bli aktuelt. Likevel håper jeg vi konsoliderer og ikke kjøper for å kjøpe i sommervinduet. Bare selger ett par stk så vi får plass til resten. :)
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Los-Loco »

Zinkernagel ville vært stas det, men tror strengt tatt ikke vi trenger ham. Ja, Mvuka drar, men vi har veldig god dekning i Zugelj og Sørli, som begge har vist veldig spennende ting nå i vår.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Knuta »

Nå tittet jeg på Syver Skeide i går. Hødd har et godt lag som er fysisk robuste og vanskelig å møte og må si at jeg ikke la noe spesielt merke til Syver
verken negativt eller positivt.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by MhepA »

Verken Zugelj eller Sørli er noen driblefanter akkurat.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Los-Loco »

Synes fortsatt at spissplassen er vår største utfordring, på tross alt skriveriet om historisk konkurranse på den plassen.

Hvis vi kan håpe på en forsterkning der til sommeren, så er det selvsagt å foretrekke at klubben tryller fram en ny Botheim eller Junker; spillere som ikke har bevist særlig mye før, men som på magisk vis blir målmaskiner i Glimt-trøya og kan selges for eventyrgevinster. Selv har jeg ikke magikerøyne, og har ingen forslag på spillere som går rundt med skjult potensiale som jeg kan foreslå. Så da blir det heller å satse på folk som har vist før at de har det som skal til. Så hva med en spiller som Leke James? Han har spilt lite kamper for klubben sin i Tyrkia i år, først og fremst på grunn av et beinbrudd i vristen ser det ut til, men virker å være skadefri nå. Klarte ikke å finne noe om kontrakten hans, men han har antakelig kort tid igjen av den - forlot Molde på slutten av 2020.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glenn P
Posts: 2843
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 214 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Glenn P »

Leke James..? Det er det tristeste jeg har hørt på lenge. Han blir vel 31 iløpet av året. Har vært nok av henting av gamle Glimthelter og si Pelle, han hadde iallefall ikke 2-3 sesonger uten fotball. Skal Glimt hente spillere må det være et snev av videresalgsmuligheter, evt noen som man er veldig sikker på leverer. Altså ikke en nye Salvesen. Og se på Molde som henta en Berisha som ikke leverte for Hammarby, var jo ingen selvfølgelighet at han skulle levere for Molde.

Nei, let etter en spiller som passer Glimt, ikke gå etter historien. Det kan RBK og Molde få lov fra nå av.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 240 times
Been thanked: 115 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Wendigo »

Med den suksessen vi har hatt med ting som ikke fungerer i ålebyen kan vi kanskje hente LAN som reserve saftblander.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Knuta »

Når det gjelder spissplassen kan vi ikke sammenligne 2020-2021 men dagens situasjon. Vi har et helt annet motspill nå, hvor spissen ofte får 2 mann rett i ryggen ved oppspill. Når Glimt har etablert angrep ligger motstanderen med 5-3-2 formasjon som de ikke gjorde i 2020-2021. Spissen oppgave blir å dra spillere med seg og åpne for indreløpere og vingene. Derfor er det helt naturlig at de fleste målene kommer fra indreløpere og fra kantene. Slik som Glimt spilte mot Brann i første omgang ville heller ikke Håland fått gjort noe som helst. Jeg har troen på laget, og spesielt det at Glimt begynner å løse 5-3-2 floken. NB: Ser jo også at Salvesen som ikke fikk til mye i Glimt kommer mye mer til rette i Viking hvor motspillet er helt annerledes.
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Nordlys »

Sigurd Haugen i AGF kanskje. Fortsatt bare 25 år..? Dynamisk spiller.
Forumets mest middelmådige ekspert.
ecke
Posts: 2637
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by ecke »

Jeg har fortsatt tro på Branns Aune Heggebø som en interessant spiss, en spiller som også er mulig å hente, tror jeg. Noen har nevnt Tewelde (17 år) i Odd, en kanstspiller B/G absolutt kunne hatt i stallen. Ellers har B/G mange midtbanespillere, men det er også mange spørsmålstegn, skader (Vetti, Saltnes), utgående kontrakt (Konradsen, Ask), aktuell for utlandet (Vetlesen, Grønbæk). Sjøvold, Kjær, Skeide, Pedersen er vel ikke helt klar til bli stabile førstelagsspillere ennå. Det har vært stille om Iver Fossum med utgående kontrakt i Aalborg, som var god for kort tid siden, men nå har forvitret.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Knuta »

Trenger vi enda en spiss som Glimt sitt spille system og motstander sitt 5-3-2 spilles til en dårlig spiss?. Det må være deprimerende å være spiss i Glimt for tiden.
User avatar
Nordlys
Posts: 3511
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 663 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Nordlys »

Lurer på om Kristoffer Askildsen i Lecce kunne vært en bra spiller for Glimt hvis Vetti ikke klarer å kvitte seg med skadene? Kan spille både indreløper og sentralt. Har fått lite spilletid i Serie A i år (19 kamper) etter sin tidlige debut som tenåring. Fylte 22 år i januar.

Aune Heggebø er en god spiss, men for at vi skal hente angriper nå så føler jeg at det må være et ubestridt førstevalg og ikke et utviklingsprosjekt. Det har vi to av allerede.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Larsson »

Null intel, men tipper det kommer en Zugelj-lignende case i sommer. Et «ubeskrevet blad» med en litt voksen kjøpesum. Ved kjøp i sommer får man i pose og sekk: En bra spiss til sesongavslutningen som vil være svært godt innkjørt til CL-kvalifiseringen neste sommer.
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by ingen87 »

Litt vanskelig å spå. Tror det avhenger av spillere ut. Har litt på følelsen av at Vetlesen kan bli solgt i dette vinduet. Da vil nok en ny indreløper være prioritert.

Jeg er også spent på om vi velger å beholder alle tre spissene til høsten. Hvis ikke kan nok en ny nr 3 bli aktuelt. En ung, lovende og fremadstormende spiss som skal formes. Jeg tror dette er avhengig av Espejords skadesituasjon. Nordås trenger spilletid så tror nok han fort kan gå ut på et nytt lån, eventuelt salg om det skulle dukke opp et relevant bud?

Bakover ser jeg ikke noen poeng i å gjøre noe som helst. Ser heller ikke for meg at vi har noen som blir solgt fra de bakre rekker.

Mvuka forsvinner vel til sommeren, så kanskje kan en ny kantspiller være aktuelt? Litt usikker på hva Glimt tenker der? Sørli eller Zugelj? Kan Kjær melde seg på en kantrolle? Er disse gode nok til å spille fast i Conference League?
Førr Evig!
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Larsson »

Akkurat Mvuka-erstatter har Glimt allerede handlet og brukt fem millioner på. Jeg har ikke fått fulgt KFUM i åpningen, men det er jo realistisk å både og håpe tro at Nosa er god nok til å få noen minutter i høst.
Harstadsfinest
Posts: 83
Joined: Sun Jan 22, 2023 1:20 pm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 21 times

Re: Overgangsvinduet sommeren 2023

Post by Harstadsfinest »

En type som Zan Vipotnik kunne vært en interessant case. 21 år gammel, står med 20 mål på 1800 minutter for Maribor i hjemlig serie og står med et mål og en målgivende på to kamper for det slovenske landslaget. Tofotsspiller som kan posisjonere seg i boks, har grei fart og er dødelig foran mål. I følge Nettavisen var RBK ute etter han i vinter, men han ble for dyr for trønderene.
Post Reply