Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by MhepA »

Fortsetter diskusjonen fra Grønbæk-tråden inn hit. Interessant diskusjon egentlig. Vi håper jo alle at de siste årene ikke er en kortvarig greie. Skal sies at små klubber som har lyktes før som Stabæk og Strømsgodset ikke klarte å holde det gående så lenge som Glimt har gjort nå. Men vi vil jo veldig gjerne være blant de største/beste i Norge i en lang periode fremover.

Da er akademiet (egen tråd der også) og det faglige miljøet rundt Glimt utrolig viktig. Jo større og sterkere faglig miljø vi klarer å etablere i Bodø og i Glimt, jo bedre. Spillere og trenere kommer og går, med en viss grad av kontinuitetsbærere. Men vi tåler i langt mindre grad større svekkelser enn det f.eks. Rosenborg gjør.

Fasiliteter er en annen ting. Vi må ha high end fasiliteter for å kunne trekke oss de beste talentene i landsdelen og landet. Bodø og Nord-Norge er ikke en fordel, så noe må trekke dem vår vei, annet enn nylig seriegull og nylige oppfylte Europadrømmer.

Uansett. Ta gjerne diskusjonen videre her. Hva skal til for at Glimt blir en permanent toppklubb som er å regne med i norsk eliteserie i 10-30 år fremover i tid?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Novi »

RBK var jo permanent toppklubb frem til 5 år siden. Fotball er kanskje ikke ferskvare som en hjertesalat, men vi er nok fortsatt sesongvare. Hva ville vi sagt dersom vi hadde en start som Molde?
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Kesseboy »

Los-Loco wrote: Wed May 10, 2023 8:53 pm
Crazy horse wrote: Wed May 10, 2023 5:55 pm Hvor lenge klarer vi å holde det gående?
Til den dagen Knutsen og Bjørkan finner utfordringer et annet sted.
Mitt inntrykk er at klubben, spesielt ved Thomassen, jobber hardt for å etablere strukturer som ikke avhenger av enkeltpersoner. Om man lykkes vet jeg ikke, men jeg tror absolutt at Knutsen og Bjørkan er vel så mye resultater av klubbens suksess, som det omvendte.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Knuta »

Ser at mange påpeker at akademiet er viktig for Glimt. Er vel ikke helt enig i det. Det som er viktig for Glimt er bygge opp en økonomisk base, og ha god kontakt med breddklubber både i Nord-Norge og resten av landet. Mange har i lang tid påpekt at Glimt trenger en speider. Bjørkan er i mine øyne den beste 'speideren' i Norge, og han reiser nesten hver uke rundt og ser kamper både i Obos og 2.div. Klarer f.eks Junkeren å spille seg opp i Obos om et år eller 2 vil det være en glimrende klubb for Glimt for utlån av spillere som vil bruke tid til å komme opp på det nivåer som KK ønsker. Når Glimt er så aktive og ikke minst attraktive i det norske markedet kan man ikke regne med at alle kjøp blir suksesser. Jeg mener ikke man skal hente inn lovende 15 åringer til klubben, men som nå hente inn gode unge spillere som Nosa og Skeide som spiller på gode Obos lag. Hittil har Glimt hatt en utrolig suksess med å kjøpe billig og selge dyrt. Unntaket er selvfølgelig Grønbæk men her så Bjørkan at det var spilleren Glimt måtte ha. Husker også flere eksperter stusset over at Glimt kjøpte Hugo for 5 mill og mente det var et altfor dyrt kjøp. I tillegg må Glimt være våkne og følge med på oppadgående gode trenere i Norge, slik at den dagen KK forsvinner har Glimt den riktige treneren på plass. Det vet jeg også at det gjøres i klubben i dag.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by G-s-enz »

Glimt har jo to heltidsansatte speidere og tre analytics folk som lager eget program som filtrerer spillere etter hva Glimt ser etter.

Men komplett uenig i at akademiet ikke er viktig. Du mister ofte identitet og kultur uten de lokale,vi hadde neppe fått Berg og Bjørkan tilbake om de ikke var lokale og kulturen her er som den er. Akademiet per nå er på grensa til håpløs,hvertfall de eldste årgangen. Vi taper mot Rana i G19-cupen liksom. Samtidig er ikke bilde helsvart,man ser at det bor mye i flere av spillerene. Sjong og Pedersen med proffkontrakt i år så det er bra. Vet at noen av årgangene som kommer opp er spennende.

Jeg savner visjoner for akademiet i samme bane som de har for a-laget. Mener oppriktig at dersom vi klarer å heve akademiet betydelig samtidig som vi bygger opp systemer som ikke avhenger av enkeltpersoner så vi klubben fortsatt være i toppen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Knuta »

Så lenge det er tykkelsen på pengeboka til foreldrene som er avgjørende hvem som havner på akademiet, så blir hele konseptet dødfødt.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by G-s-enz »

Nettopp. Etter det ble NTG har det jo vært tilbakefall.

Vurderer å skrive en Mail til Frode T med en rekke spørsmål angående akademiet men får se hva jeg får tid til,kan poste eventuelt svar her.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Nordlys »

Et spissa og noe påkosta akademi er viktig for de neste talentene fra Bodø om vi ønsker å ha lokale spillere på laget i framtida. For sånn ståa er i dag vil det enten fort ende opp med et scenario som med Schjelderup hvor spilleren åpenbart er attraktiv og kommer til å bli knallgod, men hvor Glimt ikke har noe godt "mellomtilbud" til spilleren før de kan tas inn på A-laget.

Alternativt har man de spillerne som ikke er supertalenter, men som kan utvikle seg til å være verdig en plass i A-stallen til Glimt. Disse får dårlig matching per i dag og tilbys ikke ei utviklingstrapp med trinn hele veien opp på A-laget. Det er oppskrifta på stagnasjon eller at de forsvinner til andre klubber, hvor vi senere må betale for å hente dem tilbake.

Det er viktig å ha noen spillere som har en sterkere og dypere tilknytning til klubben enn at det er en toppklubb i Norge. Det er de som kan bli stammen og kontinuitetsbærere i en tropp med stor gjennomtrekk ellers.

Hadde du spurt meg så ville jeg ha satt av en like stor prosentandel av budsjettet til akademiet i 2023 som vi gjorde i 2017 og gått inn for å ruste det kraftig opp.

Alle de beste nordnorske 18-åringene burde spille på Glimt 2. Alle de beste 16-åringene fra Nordland. Kanskje ispedd ett og to talenter sørfra og noen afrikanere. Ser at Alta har to 16-åringer på G16-landslaget hvor den ene jaktes av RB Leipzig. De guttene burde absolutt spille i gult:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/jona ... 1.16400569

Hvorfor skal ikke Bodø kunne ta sikte på å bli Norges sterkeste fagmiljø - et slags fotballens Olympiatoppen? Vi har økonomien til å forsøke det nå. Midtjylland, FCK og Nordsjælland får opp toppspillere fra eget akademi hvert eneste år. Hvis vi skal måtte bruke 26 millioner/5 millioner hver gang vi trenger et sånt topptalent så er det mye penger som kunne gått til å bygge et sterkere akademi. Fotballøkonomien er så oppblåst at det skal bare et stortalent til for å veie opp for mange års satsing og investering i infrastruktur.

Hvis man ikke går hardt inn for å styrke kompetansen i de brede lag i fotballbyen Bodø vil det være veldig få mennesker som kan håndheve og videreutvikle det som KK og co har skapt de siste årene. I Trondheim snakker alle om godfotteorien, men for meg virker det som om et ytterst lite mindretall faktisk kan fortelle om den i detalj. Det må være mange nok personer med skarpe nok blikk til å sørge for at skuta holder stødig kurs, hvis ikke er det fare for at den går på land.

Lokalfotballen må styrkes også. Det er fantastisk at Junkeren har greid å ta seg opp i PostNord, men bak der er det sørgelige tilstander. Glimt 2 i 3. divisjon og Innstranda i 4. divisjon. Synes byen burde ha minst to lag i 3. divisjon ved siden av Glimt 2 i tillegg til Junkeren i 2. divisjon. Kultur, kultur, kultur.

Også her burde Glimt være på og hjelpe klubbene. Kanskje delegere en spillerutvikler til å jobbe i med sportsplanen og håndheving av denne i de ulike klubbene i deler av arbeidstida. Hunstad, Innstranda, Junkeren, Grand, Tverlandet, Grønnåsen, Nordstranda burde alle ha minst en fulltidsansatt med fokus på sport imo. Det er ikke alt som lar seg gjøre på dagen, men satses burde det.

På Island hadde 669 stykker UEFA B-lisens, 240 A-lisens og 17 stykker profflisens fordelt på 350 000 innbyggere i 2018. For å være hovedtrener i Eliteserien må man ha A-lisens. I Bodøtall hadde det blitt roughly 90 stykker med B, 30 med A og 3 med profflisens. Det er noe å strekke seg etter.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8307
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 154 times
Been thanked: 232 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Crazy horse »

Sånn i etterpåklokskapens lys så hadde nok/muligens Schjelderup kommet seg inn på laget laget ganske fort, om han hadde blitt værende i Glimt. Det turte han naturlig nok ikke gamble på, slik ting var da han dro.
Fotball er nesten alltid morsomt
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by G-s-enz »

Han dro vel fordi han ikke var hadde en kamphverdag her fordi landet var stengt ned. Han ville heller ikke hatt lov å være på trening med a-laget før han var 16 år heller pga samme koronaregler.

Det Glimt kunne gjort var å tilby han a-kontrakt enda tidligere riktignok.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 192 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by dani »

Uten at jeg er noen ekspert på området, så føler jeg at mange bare sier få gode spillere på akademiet = dårlig akademi.
Har noen av dere noe som helst grunnlag til å mene noe om akademiet og kvaliteten?

Så vidt jeg vet, så har Glimt en av landets høyeste antall trenere på akademiet, vi har 5 stjernes NFF rating, og har produsert bra mange flere gode fotballspillere enn hva normen er om man ser krets for krets.

Så lenge jobben som gjøres i akademiet er bra, så må man kunne leve med at det er noen magre år.

Sånn jeg ser det, så har Theting ca 1 år i jobben, og jeg mener han bør få minst 1-2 år til før man skal dømme noe om kvaliteten på dagens akademi.

Det jeg skulle ønske Glimt brukte penger på, var et moderne treningsanlegg med tilhørende bane. Blir nesten litt flau når jeg ser videoen til TV2 med Ørjan, og så ser man at vi fortsatt trener under tribunen med skråtak, trange forhold og helt sikkert ikke optimal lufting.

Et treningskompleks til en 20-30 millioner kunne virkelig vært noe. Men antar at det skjer ingenting på den fronten før stadionplanene er avklart, og blir det stadion, så blir det ikke treningslokaler i tillegg.

Utover det, så har Glimt (og de fleste andre klubber) alle forutsetninger til å være en toppklubb i Norge. Det er selvfølgelig ting som taler i mot, og det er vær vind og lokasjon.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by MhepA »

Treningshverdagen er åpenbart svært viktig for en toppfotballklubb. Skal man ta utgangspunkt i et prakteksemplar uten å ta noen som helst hensyn til rammer rundt, så har Real Madrid et svært treningsanlegg der Castilla spiller sine kamper også.

Vi burde hatt mulighet til å trene både på gress og kunstgress. Aller helst hadde jeg sett at hjemmearenaen hadde hatt gress, men ser utfordringene med vinterkamper på Nord-Norsk gress.

Ny stadion vil jo gjøre noe vesentlig med i alle fall treningsstudio.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Nordlys »

Jeg håper de legger fra seg planene om Thalejordet. Infrastrukturen for et treningsanlegg i tilknytning til Aspmyra er allerede delvis på plass i Bankgata og kunstgresset utenfor. I tillegg har jeg tenkt at det burde vært mulig å få til en gressbane på myra på sørsida av Gråholten vest for stadion. Flytter de må de bygge nytt eller fortsette akademidrifta fra Aspmyra. Det er lettere å få samlet alt der de er nå.

Gress på stadion håper jeg aldri det blir.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Kesseboy »

Tror ikke det er så lett. Det er reguleringsplaner i fleng, som må jobbes med. Det området sør for Gråholten, tenker du da på det som ligger inntil kirkegården? Vet ikke om det er plass der, mye berg som må fjernes mot flyplassen i så fall.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Glenn P »

Jo nærmere by, jo verre er det vel å få godkjenninger og alt? Et større tilrettelagt område utenfor bykjernen med færre innvolverte er nok veien å gå der.

Hva mener du Nordlys med det om Akademidrifta? Om det skal bygges nytt på Aspmyra må vel hele klubben rives opp på rot og være i kaos fram til stadion er klar. Om det blir noe nytt utenfor, kan man flytte inn etterhvert som det blir klart og det passer. Frykter at det blir den sedvanlige brakkeløsninga for Glimt hele byggeprossessen om det blir "Ny Aspmyra".
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Nordlys »

Jeg mener at det er lettere å ha tettere kontakt mellom akademilag, grasrot og A-lag om man holder til i et omtåde med flere baner og større mulighet for aktivitet. Hvis klubben flytter ser jeg for meg at ungdomslagene i stor grad vil ha sin treningshverdag der Aspmyra er i dag mens A-laget holder til på Thallejordet.

De er da godt i gang med å renovere Aspmyra. Lokalene ligger der nye og flotte. Ser ikke for meg at de må flytte så mye. Det vil jo primært være andre deler som må gjøres noe med.

Men vi sporer litt av nå kanskje..?

Kesse: Ja, hvis du kikker litt på kartet så vil du se at det nesten er plass til en elleverbane på myra slik den er i dag. Noe sprengning må det nok bli hvis det skal bli helt fullskala.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Multatuli
Posts: 532
Joined: Sun Aug 29, 2021 11:06 am
Has thanked: 210 times
Been thanked: 236 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Multatuli »

To become a topclub for a long time:
- get the best staff possible (like we have now with Kjetil Knutsen etc)
- get superb trainingsfacilities (for youth and first squad combined)
- support the amateur clubs in the region with materials + knowledge (= regional binding + better players to feed the youth academy)
- get a good youth academy (= regional binding + cheap footballers for the first team)
- get the second team to a higher level (second highest level)(= easier transition from youth to first team + easier to scout talents)
- try to secure european football every year (= more income + easier to scout talents)
- save as much money as possible to build up a buffer for the future
- scout the best players possible in Norway + expand scouting to more countries outside Norway.
- exchange knowledge with other clubs outside Norway
Multatuli
Posts: 532
Joined: Sun Aug 29, 2021 11:06 am
Has thanked: 210 times
Been thanked: 236 times

Re: Kan Glimt bli en toppklubb permanent?

Post by Multatuli »

Offcourse there are other important points like expand marketing to attract more/bigger sponsors. Sell more merchandise, etc.. Everything to generate more income to increase the player budget for the first team.
Post Reply