Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by mortsto »

https://kassiesa.net/uefa/seedecl2023.html

Glimt inn som seedet i kvalikrunde 2 sammen med RBK.

Molde seedet i 2 runde CL, mens Brann må vente litt til for å vite om de starter i EL eller ECL.

EDIT: Trekningene til runde 2,3 og PO er forøvrig 21. juni, 24. juli og 7. august. Gruppene trekkes 1.september.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Sulliken »

Men det er en viss uenighet på nett i hvilken runde Glimt og RBK kommer inn. På linken til Mortso står det 3 runde, mens på Wiki står det 2 runde...
https://en.wikipedia.org/wiki/2023%E2%8 ... nce_League
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by mortsto »

På linken jeg postet står Glimt under seeded clubs i «ECL-Q2: 2nd Qualifying Round (90 clubs)»
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glimterfrem »

Så i andre kvalikkrunde kan vi møte alt fra Gzira United fra Malta til Hammarby i Sverige? Totalt lotto jo.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Sulliken »

åja.. Så det jeg så på er at hvis vi kommer igjennom 2. runde, så vil vi også være seedet i 3. runde. Og der kan vi møte gamle "venner" i Linfield Belfast...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Harstadsfinest
Posts: 83
Joined: Sun Jan 22, 2023 1:20 pm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 21 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Harstadsfinest »

Slapp av, det blir selvfølgelig Kauno Zalgiris i 2. runde.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by poteten »

Brann skal inn i tredje kvalikrunde som følge av cupseieren.
Kritisk
User avatar
Nordlys
Posts: 3482
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 601 times
Been thanked: 661 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Nordlys »

Med våre resultater de siste årene regner jeg med vi blir seedet helt til gruppespill uten at det betyr at vi ikke kan risikere å få en useedet storfisk.

Molde fikk Servette fra Sveits, etterfulgt av Trabzonspor og Roma da de var seedet i ECL et år.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Nordlys
Posts: 3482
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 601 times
Been thanked: 661 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Nordlys »

poteten wrote: Mon May 22, 2023 3:26 pm Brann skal inn i tredje kvalikrunde som følge av cupseieren.
Tror vi og Brann har temmelig like sjanser for å gå til gruppespill ettersom de slipper en utslagsrunde mer.
Forumets mest middelmådige ekspert.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by MhepA »

Må innrømme jeg blir litt skuffet om vi ikke greier å få fler enn to lag med i årets gruppespill. Molde tar jeg som en selvfølge. Bodø/Glimt skal i utgangspunktet ha grei motstand hele veien ettersom vi såvidt jeg kan se kommer til å være seedet hele veien, med mindre det kun er storlag i play-offen.

Så tenker jeg at enten Rosenborg eller Brann nesten må klare å karre til seg en plass. Viking røk mot Royal Antwerp i fjor. Vi må da klare å være bedre enn som så.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Knuta »

Rosenborg har jeg ingen tro på, og Brann har tidligere aldri prioritert Europaspill. Mulig de endrer på det nå. Husker at de tapte for et svensk lag fra nivå 2 i Sverige Ådvidaberg for noen år siden. Må nok kun regne med Molde og Glimt som vanlig.
User avatar
Nordlys
Posts: 3482
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 601 times
Been thanked: 661 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Nordlys »

Heldig trekning har alt å si. Plutselig får vi et storlag som ikke har spilt så mye Europa-fotball i playoff også ryker vi. Jeg er storfornøyd om vi klarer det i år.

Royal Antwerp ligger jo an til å vinne den belgiske ligaen så det er ikke noe skrotlag akkurat.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Los-Loco »

MhepA wrote: Mon May 22, 2023 7:31 pm Må innrømme jeg blir litt skuffet om vi ikke greier å få fler enn to lag med i årets gruppespill. Molde tar jeg som en selvfølge.
Eh, har du fått med deg at Molde spiller som et førstedivisjonslag for tiden? De må løfte seg betydelig, ellers er det rimelig kjapp exit.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Foffern
Posts: 21
Joined: Fri Apr 07, 2006 11:10 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Foffern »

Det virker å være en slags regional inndeling i trekningen, og derfor møter vi stort sett lag fra Nord-Europa (og lag fra Litauen hver gang!). Det står at trekningen gjøres ut i fra UEFA sine prinsipper, uten at jeg har sett dette tydelig listet noe sted. Rett før hver trekning deles det inn i trekningsgrupper, og Glimt havner ofte med lag fra nasjoner nært Norge.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Los-Loco »

Miljøvennlig og økonomisk det da. Kortere reiseavstander både for lag og fans. Sikkert lettere for fans å dra på bortekamp i "nærområdet" enn til andre siden av Europa. Den metodikken sikrer jo også til en viss grad at det blir litt geografisk spredning når gruppespillene kommer i gang, slik at hele Europa føler seg representert.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glimterfrem »

Dette er snakk om Europa og titalls millioner. Skal vi bli "fucked" i trekningen og få god svensk motstand for at UEFA tar hensyn til kortere reiseavstander? Selvfølgelig ikke. Vi er jo bedre enn både Hammarby og Kalmar, men det er jo gigantiske bananskall. I hvert fall Hammarby med stadion på 30.000 og August Mikkelsen i troppen. Det er helt sinnsykt store sprik i de lagene som er useedet i Europa. Vi må igjennom tre kvalikkrunder for å komme oss til et gruppespill i den lavest rangerte europeiske turneringen. Da føles det virkelig som maks uflaks dersom norske og svenske lag møtes, når der er masse lag fra land som Kosovo, Malta, Latvia, Kazakzstan, Luxembourg, Azerbaijan og Gibraltar med.

Vi har den sjuende beste koeffisienten i andre kvalikkrunde med våre 20.000 poeng. Av 90 lag. Den seedingen og koeffisienten er altså ikke alltid så lett å forstå seg på. Altså, hvordan i alle dager kan Hammarby og Kalmar (Begge med 4.750 koeffisient-poeng) være lavere seedet enn Gzira United (Malta) og Europa (Gibraltar). Jeg vet at Sverige ikke har gjort det så altfor skarpt i Europa i det siste, men come on?

Jeg har en så utrolig dårlig følelse for at vi er maks uheldig i denne trekningen og får et bananskrell-lag, og at vi fyker ut på første forsøk. I EL hadde vi "fallskjermer" med at vi droppet ned til neste nivå, men det har vi ikke nå. Seedingen hjelper jo lite når det er ofte bedre lag som er useedet.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Kesseboy »

Glimterfrem wrote: Wed May 24, 2023 10:05 am Vi må igjennom tre kvalikkrunder for å komme oss til et gruppespill i den lavest rangerte europeiske turneringen.
Starter ikke vi i Q3?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dani
Posts: 660
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 187 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by dani »

Vi starter i Q2. Så må vinne Q2, Q3 og PF.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Knuta »

Lett match. Hvis Glimt skal være på det nivået de ønsker er PF et must. Slår vi ikke de lagene før PF så har Glimt ingen framgang fra i fjor. Mange krisemaksimerer så veldig. Vi har en bedre stall enn noen gang og 2-3 år i Europa har lært Glimt mye. Spiller ingen rolle om vi møter lag fra Sverige eller langt bortvekkistan. I vinter sleit Glimt med reglene om nye spillere samt at laget hadde mange skader. Samt at laget har lært mye om undervurdering og manglende forberedelser slik som mot Legia i 2021.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by mortsto »

Glimterfrem wrote: Wed May 24, 2023 10:05 am Den seedingen og koeffisienten er altså ikke alltid så lett å forstå seg på. Altså, hvordan i alle dager kan Hammarby og Kalmar (Begge med 4.750 koeffisient-poeng) være lavere seedet enn Gzira United (Malta) og Europa (Gibraltar). Jeg vet at Sverige ikke har gjort det så altfor skarpt i Europa i det siste, men come on?
Fordi Gzira og Europa vinner ligaene sine og dermed får noen E-cup-poeng nesten hver år, mens Hammarby og spesielt Kalmar ikke tar rankingpoeng utover nasjonspoengene sine. Det er ikke mer vrient enn det, og jeg ser ikke helt hvordan dette skal endres. Alternativet er jo å nedspille klubb-poeng og gi er uttelling for nasjonspoeng, men det vil jo ihvertfall slå negativt ut for Glimt.

Jeg ser et stort forbedringspotensiale mtp større forskjell i rankingpoeng mellom CL/EL/ECL. Jeg synes det er veldig rart at det er så liten forskjell ihvertfall mellom EL og ECL. Vi endte med 15.000 poeng i ECL og 3.000 poeng i EL.
dani
Posts: 660
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 187 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by dani »

Synes heller ikke det er noe galt med seedingen. At lag som spiller regelmessig i Europa, og faktisk av og til vinner kamper, skal selvfølgelig hjelpe dem med seeding ovenfor lag som sjeldent er i Europa.

Det er 5 året på rad laget som nevnes skal spille Europakvalikk, mens Kalmar har såvidt jeg kan se aldri spilt i Europa? Finner ikke noe om de på internett iallefall.

Da hjelper det ikke at vi synes Kalmar er bedre enn Gzira eller Europa.

Utover det, så er det åpenbart at de bør endre noe vekting av poeng på de forskjellige ligaene. Glimt endte opp med 15.000 poeng i 2021-22, og var det 32 beste laget på coeffisient. Det stemmer jo ikke overens med pyramiden, da det teoretisk er mer enn 32 lag som gjør det bedre enn Glimt I Europa det året.

Det bør være noe sånt som CL = 1, EL = 0.8 - UECL = 0.6 eller lignende. De bruker vekting på Golden Boot, så ser virkelig ikke hvorfor det ikke skulle vektes i de forskjellige turneringene, all den tid det er ganske mange mil fra et gruppespill i UCL til UECL.
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glenn P »

Kommer ikke helt over hvor dårlig Glimt gjorde det.. 3.000p. Lech Poznań klarte 14.000p, så de hadde egentlig en lik sesong som Glimt hadde året før. Så kanskje det ikke er så dumt å spille Conference, såfremt man ikke dummer seg loddrett ut som Molde gjorde.

Nå er Norge heldige at det er Glimt og RBK i Conf Q2, da de har egne koeffisenter, så er seedet. RBK har vel sjans å være på den seeda siden om de tar seg videre. Brann kommer inn med lav seed, så vil møte lag på Glimts "side", tror det blir det samme om de ryker fra en evt EL.kvalik
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Novi »

Spent på hvordan RBK kan prestere i Europa. De har jo en organisasjon og trener med erfaring på det nivået, og en del spillere som har vært med på det. Det er kanskje nok til og samle seg godt nok til de kampene som må vinnes for og nå gruppespill? Er schepisk til dem, samtidig som man lett kan trekke rimelig labert nivå i de kampene om man er heldig.
Una mas cerveza.
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glenn P »

Tror ikke det er mye erfaring igjen bortsett fra bildene på veggen... Legger for mye i historien.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by mortsto »

Enig med sistnevnte. Bortsett fra Roar Strand som hjelpetrener og et par gamle spøkelser i styret, så er det vel ingen ting igjen som de kan dra nytte av når de skal forsøke å kvalifisere seg. Det skal bli veldig interessant å se på hva som skjer utover sommeren. Litt synd at det kun er Glimt som ser ut som seg selv, men det er litt tid for Molde, som med champions path bør klare ECL, og hvis Brann tør fortsette i sporet sitt, så kan de ta noen poeng de også.
Post Reply