Fremtidige trenerkandidater

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Siden KK ikke kategorisk avviste Ajax som en mulighet i pressesonen etter kamp i dag så tenker jeg at en tråd hvor man kan foreslå og diskutere nye, potensielle hovedtrenere er på sin plass. Om KK skal forlate Glimt på noe tidspunkt under kontrakt så er nok de kommende ukene før Ajax finner sin nye hovedtrener tidspunktet for at det kan skje. Det er vanskelig å finne et bedre prosjekt å ta over i fotballverdenen enn det. Ajax er den største klubben i Nederland og har det klart største budsjettet. Akademiet er best i Nederland og potensialet i klubben er omtrent grenseløst. For få år siden var de en hårsbredd fra å komme til CL-finalen. Skulle KK oppnå samme grad av forbedring i Ajax som han har gjort i Glimt så kan han vinne Champions League.

Det vil isåfall si at Glimt må ut på trenerjakt på nytt. Å finne en like god trener om igjen er nesten ikke mulig, men det må likevel klarlegges kriterier for hva som skal kjennetegne en ny Glimt-trener. Dette er en prosess som må gjøres svært grundig, men jeg vil likevel forsøke meg på en forenklet punktliste som jeg mener bør oppfylles av en evt. ny trener:

- Treneren skal stå for en proaktiv, aggressiv spillestil hvor høyt press, raske gjenvinninger og en backlinje som våger å stå høyt skal kjennetegne og/eller være en del av verktøyene til laget vedkommende trener/har trent.
- Lagene kandidaten har trent skal ha en uredd spillestil hvor hovedstrategien for å bygge opp angrepsspillet skal være ball langs bakken og lagene skal som primærstrategi gjennomføre kontrollerte angrep som starter helt bakerst fra egen keeper via forsvarsrekka og fremover.
- Utviklingsrettet fokus. Kandidaten må være en pådriver for stadig utvikling og videreføre den ekstreme treningskulturen som har vokst frem på Aspmyra de siste årene
- Navn, status og CV sees helt bort fra som kriterium for å finne riktig kandidat
- Kandidaten har tidligere utviklet lag og spillere utover det som kan forventes basert på økonomi og størrelse på klubb

Basert på disse punktene har jeg ei liste med kandidater som jeg synes er interessante:

Gaute Helstrup, Tromsø IL
Christian Johnsen, tidligere Raufoss
Joachim Kildal, IK Junkeren
Pål Arne "Paco" Johansen, Odd
Eirik Horneland, Brann
Stefan Billborn, Sarpsborg 08
Jacob Friis, Viborg
Forumets mest middelmådige ekspert.
Beloki
Posts: 117
Joined: Sun May 01, 2022 5:29 pm
Has thanked: 39 times
Been thanked: 19 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Beloki »

1. Jeg tror ikke KK drar. Gi ham en bedre kontakt om det må til

Om han drar hva da med odd karl stangnes? (Jeg kjenner ikke mye til ham. Men god for Blink og Kiruna) Eller hva med trener duen Maalen/Bjørkan?

Horneland blir naturlig førstevalg, men drar han fra trygge Bergen?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Kesseboy »

Basert på det jeg har hørt via-via, er det mange som mener Kildal ikke er klar for noe sånt. Helstrup er nok passe uaktuell mtp. hvor han er og hvor han er fra. Jeg har sansen for Paco, men er samtidig ikke voldsomt imponert over hva han har fått til i Odd. Horneland lar seg neppe lokke ut av Bergen med den flyten de har der.

Johnsen ble jo nevnt i Glimt-sammenheng mange ganger sist vi hadde en sånn her runde, men jeg vet ikke noe særlig om ham. Billborn kunne kanskje vært noe, uten at jeg vet for mye. Og hvor realistisk er det å stikke av med treneren til Viborg?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by mortsto »

Bjørkan med en intern hjelpetrener. Bygg videre på det som har skjedd de siste årene.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Ville vært dumt å forlate Brann-prosjektet for Horneland. Det er et skikkelig eventyr.

Jeg har ikke sett så mye av Blink, men Stangnes kan jo være en interessant kandidat. At han er nordlending er jo et pluss, men selvsagt helt irrelevant i forbindelse med en utvelgelse.

Jeg vil slå et slag for Joachim Kildal. Han har bygd et veldig sterkt lag i Junkeren som spiller etter mange av de samme prinsippene som Glimt gjør. Han er faglig flink, lokal (kontaktnettverk på plass) og generelt en veldig folkelig type. Har lansert han som et spennende navm før også, men har jo tenkt at han skulle få noen flere sesonger med Junkeren i PostNord-ligaen før Glimt måtte ut på trenerjakt, men mener absolutt han burde vurderes.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Kesseboy wrote: Sun Jun 04, 2023 7:44 pm Basert på det jeg har hørt via-via, er det mange som mener Kildal ikke er klar for noe sånt.
Jeg kjenner han bare gjennom media og der har han gitt et godt inntrykk. Samtidig er det jo ikke helprofesjonelt opplegg i Junkeren. Kildal har jobbet mye administrativt også der så han kan jo flere ting enn bare å trene lag.

Blir litt nysgjerrig - hva er det som gjør at folk ikke tror han er klar? Hvis det ikke blir for personlig.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Knuta »

Ser at flere sier at KK ikke avviste Ajax interessen. Kanskje litt dårlig korttidsminne hos noen. KK avviste heller ikke RBK interesse i sin tid. Det er ikke i KK sin ånd å spekulere og komme med bastante konklusjoner om alle klubber som kommer med forespørsel. Siden han svarer perfekt i et intervju er noen overivrige og åpner egen tråd fordi KK ikke avviste Ajax. Synes forresten at Tjongs formulerte det perfekt i siste innlegg i tråden om KK
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by mortsto »

Tenkte akkurat det samme som deg Knuta. Han formulerer seg veldig rundt, og det førte til et massivt press på slutten av 2021. Da syntes jeg han virka ganske sliten og lei de siste serierundene. Håper han innser at alle større klubber også vil by på helt ekstremt mye mer av det han også åpenbart ikke setter pris på som trener.
Edit: Skrivefeil
Last edited by mortsto on Sun Jun 04, 2023 8:22 pm, edited 1 time in total.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by G-s-enz »

Jeg tror det er to åpenbare kandidater og de er attpåtil bestevenner.

Gaute Helstrup tikker mange bokser og er kanskje den beste kandidaten innenlands. Har samme treningsprinsippene som KK og mange av de samme prinsippene taktisk også.

Aasmund Bjørkan, tilbake på feltet i år,kan det ha vært fordi han vil posisjonere seg for å ta over etter KK?

Ellers tror jeg vi må til utlandet for å finne noen selv om jeg liker Joakim Kildal veldig godt.

Hadde troa på Paco men det Odd-laget er tynn suppe og har vært unaturlig høyt på tabellen takket være en utenomjordisk keeper.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Jeg må si at jeg liker Bjørkan bedre i den "sidekick"-rollen. Litt redd for at han ikke er helt rå nok til å lede laget med den kulturen som er skapt. Og det er ikke ment negativt. Han er liksom mer i sitt ess når han kan jobbe tettere inn mot individene og overlate helheten til noen andre.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Kesseboy »

Nordlys wrote: Sun Jun 04, 2023 7:55 pm Blir litt nysgjerrig - hva er det som gjør at folk ikke tror han er klar? Hvis det ikke blir for personlig.
Det jeg har hørt er bare synsing fra folk med ulik innsikt i hva Junkeren holder på med, så jeg skal være forsiktig med å videreformidle det. Jeg vet ikke helt hva som er hold i og hva som ikke er. Det er ikke noe direkte negativt, altså, men det går på "ikke klar ennå".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Novi »

Legitim tråd dette, selv om jeg ikke tror det blir Ajax på KK helt ennå. Forventer ikke like mye aktivitet her som hos RBK, da
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Larsson »

Glem Kildal, da. Selv hvis Glimt hadde spilt i OBOS kunne ikke det gått. Og det er ikke realiteten i dag: Glimt er soleklart landets beste fotballklubb. Kildal er altfor, altfor, altfor tynn på alle parametere.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Hva kunne KK vise til da han kom? Klart trenere i PostNord-ligaen kan være glimrende kandidater. Man gjør en stor feil om man diskvalifiserer folk basert på kriterier som ikke handler om at de får lagene sine til å spille godt med de rette prinsippene. Jeg tror Kildal nok må trene noen år til for å bli aktuell, men han er veldig lovende og har gjort det kjempegodt med Junkeren.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Mariasha
Posts: 2714
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Mariasha »

Da Kjetil Knutsen kom, var det som assistenttrener til et lag i førstedivisjon. Det er en noe annen situasjon enn klubben er i nå, og i en noe annen rolle. Han hadde i tillegg trent Åsane fra 2. divisjon til førstedivisjon, så han var en trener fra samme nivå.

Vet alt for lite om Kildal til å egentlig mene noe, men det hadde overrasket meg veldig om Glimt gikk for en andredivisjonstrener uten erfaring på toppnivå og som helt ny i klubben når de en dag må ha ny hovedtrener.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Knuta »

Nå vet jeg ikke om Kildal har skjegg, men har han det så sitter han og smiler i skjegget sitt og lurer på hva i all verden er det som foregår på Glimtforumet. Nå må vi ikke bli totalt useriøse her.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Jeg mener ikke at Kildal skal ansettes nå. Det jeg prøver å si er at han er et spennende navn som kan bli aktuell på sikt og at jeg på generelt grunnlag er i mot å diskvalifisere kandidater bare fordi de ikke har trent lag høyt nok oppe i divisjonssystemet. Man får ikke tak i "outliere" ved å velge trygt og gå for det etablerte litt sånn som Ajax gjør om de velger Knutsen. Ja, han har gjort det bra, men det er en stor risiko å ta. Bortsett fra at det er 11 mann på banen så er det jo ingenting som er det samme i Amsterdam og Bodø.

Tråden heter fremtidige trenerkandidater. Nå eller om to, fire, seks og åtte år. Ser ikke problemet.

Mitt foretrukne valg om Glimt skulle hatt ny trener i morgen er Gaute Helstrup.
Last edited by Nordlys on Sun Jun 04, 2023 9:48 pm, edited 2 times in total.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Knuta »

Tror prosjektet til KK strekker seg fram til UCL kvalifisering høsten 2024. Tror det er hans store fremtidsmål å få klubben til Champions League. Det målet tror jeg ikke han viker fra slik jeg kjenner KK. Synd at 2023 bare ble et UECL år i Europa. Men den stall oppbyggingen Glimt har startet med er også med i planen for et europa eventyr i 2024.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Novi »

Enig knuta. Stallen er bygget for både i år og neste år. De vi mister vil være kontakter som ikke fornyes, eller større salg av typ Vetlesen som vil dekke erstatninger til gangs. KK forlater ikke nå. Kanskje Brann om noen år dersom de fortsetter utviklingen.
Una mas cerveza.
Sniken
Posts: 800
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Sniken »

Nordlys wrote: Sun Jun 04, 2023 9:16 pm Hva kunne KK vise til da han kom?
KK hadde blant annet jobbet som spillerutvikler i en eliteserieklubb i flere år.
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Larsson »

Og viktigere: Klubben er i en annen galakse nå.

Hvis man tror en umerittert nobody skal komme inn i den Glimt-garderoben nå og formidle noe som helst med pondus eller troverdighet er man på ville veier. Det er landets overlegent beste spillergruppe. Da forventer de at treneren - med alt det innbefatter av erfaring, rutine, kommunikasjon mm - er på samme nivå. Da holder det ikke med en trener fra 2. divisjon som aldri har trent en klubb utenfor Salten. Kildal foreslås i mangel på bedre oversikt (jeg sier ikke at jeg har det), vi får tro Glimt og Frode Thomassen har mer kontroll.

Det er jo dette som er et av problemene til RBK i sin trenerjakt. Det er dritvanskelig å finne noen som har denne pakken.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Jeg gjentar: Kildal er/kan være spennende på sikt, ikke akkurat nå.

Dessuten er alle trenere uten spillerfortid nobodys helt til de begynner å prestere. Problemet med å tenke pondus først er at man da må lete på ei hylle hvor det er vanskelig å både få tak i en god nok trener og som samtidig har lang og sterk historikk fra tidligere klubber. De trenerne trener jo på et høyere nivå.

Man kan jo selvsagt hente inn en type som Rekdal, Janne Jönsson eller Henning Berg som kan vise til å ha trent store lag før, men da får man også en trener som ikke trener laget sitt til å bokse over egen vektklasse. Hadde de gjort det så hadde de ikke trent i Norge nå.

Man bør se etter en som ikke har fått det store gjennombruddet ennå (OBOS, Superettan og nedover) eller en trener som overpresterer i ES (Helstrup) imo
Forumets mest middelmådige ekspert.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Knuta »

Regner med at Glimt har kontroll på aktuelle kandidater når KK kanskje forsvinner sommeren 2025. Den som ligger nærmest er vel Paco i Odd. Ellers så har Sarpsborg en meget dyktig trener.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by mortsto »

Jeg håper fortsatt at en intern løsning kan funke. Bjørkan pluss en assistent som allerede er på Myra, som kjenner kulturen og spillerne. Hvis vi skal hente noe nytt er det lett å gå i RBK-fella. Hvilke andre trenere er det som er tilgjengelige, realistiske å få tak i, og som har både riktig filosofi OG nok pondus og erfaring?
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Nordlys wrote: Sun Jun 04, 2023 9:16 pm Hva kunne KK vise til da han kom?
Sniken wrote: Mon Jun 05, 2023 9:30 am KK hadde blant annet jobbet som spillerutvikler i en eliteserieklubb i flere år.
Jeg vil si at resultatene hans i breddefotballen i retrospekt var et mye mer interessant punkt ved han enn en spillerutviklingsjobb i en eliteserieklubb. Han rykket vel opp fra 4. divisjon til 3. og direkte videre til 2. divisjon på to sesonger hvor han deretter fikk gode plasseringer.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Post Reply