VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet. (Internasjonal diskusjon)

Moderatorer: Sulliken, Larsen

Svar
Glenn P
Sted: Oslo
Has thanked: 42 times
Been thanked: 242 times

VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet. (Internasjonal diskusjon)

Legg inn av Glenn P »

Liverpool blir kanskje ranet serietittelen i dag. Rettferdig? (Liker Manchester United best, så er pest eller kolera for min del).

Hvor mange år skal Premier League bruke på "innkjøringsfasen", som er veldig viktig for VAR, har jeg hørt iallefall.
ingen87
Sted: Saltdal
Has thanked: 157 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet. (Internasjonal diskusjon)

Legg inn av ingen87 »

Liverpool, som er mitt lag for den som lurte, har også den offside-annulleringa mot Tottenham og den handsen mot Arsenal, der PGMOL har sagt at de gjorde feil. Den offsiden mot Tottenham var så ille at de i tillegg sendte en formell beklagelse.

Liverpool kjemper om seriegull med Arsenal og City. Tottenham var enda med i racet da kampen var i høst. Disse VAR-feilene kan ha kostet Liverpool 7 poeng, og både City og Arsenal skulle hatt et mindre. Premier League ville i så fall vært nært avgjort på dette tidspunktet.

Og med dette kommer det mange konspirasjoner. Michael Oliver som dømmer kamper i Emiratene, settes opp mellom City og Liverpool, gir jo vann på den mølla. Siterer Mark Goldbridge (anerkjent Man Utd supporter):
Unbelievable that at the end. Speechless. Anywhere else on that pitch Doku is studs up and reckless. Liverpool have been robbed there. And it's Oliver for City again...
https://twitter.com/markgoldbridge/stat ... 2hWeg&s=19
Førr Evig!
G-s-enz
Sted: Målselv
Has thanked: 234 times
Been thanked: 335 times

Legg inn av G-s-enz »

Mark Goldbrigde er alt annet enn anerkjent for tida,kanskje den mest forhatte Man Utd-supporteren i verden akkurat nå. Spesielt etter at han gikk til krig mot Mark Ogden.

Bare å droppe de konspirasjonene,om man leser litt rundt så skulle man trudd at hele Anfield var besøkt av horder med foliehatt på hodet. City ble vel snytt for to klare og to i grenseland mot Liverpool der for ikke mange årene sida. Liverpool har vært uheldig i tre toppkamper i år,derfor blir det synlig. City blant annet snytt for ett mål da dommer blåste av for tidlig(snytt for to poeng) og tipper dersom man graver vil man finne slike eksempler for alle toppklubbene. Noe som er naturlig all den tid det er de som angriper mest og er involvert i flest hendelser i motstanderens 16-meter.

Det eneste dette viser er vel at VAR har ingenting å si,straffen i helga var glassklar 😊
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

At man lager seg konspirasjoner om dommere er jo ikke noe nytt. Men jeg ser en tendens til at de forsterker seg med VAR. Kontroversielle dommeravgjørelser blir jo forsterket med VAR. Når de samme dommerne dømmer kamper i Emiratene er det jo ikke rart at konspirasjonene kommer? Eller dukker opp med Moldefansen etter en cupfinale.
Førr Evig!
G-s-enz
Sted: Målselv
Has thanked: 234 times
Been thanked: 335 times

Legg inn av G-s-enz »

Nei det er ikke overraskende i det hele tatt,men det var så voldsomt til trykk i helga. Men ja synes også de forsterker seg med VAR.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glenn P
Sted: Oslo
Has thanked: 42 times
Been thanked: 242 times

Legg inn av Glenn P »

G-s-enz skrev: tir mar 12, 2024 8:46 am Noe som er naturlig all den tid det er de som angriper mest og er involvert i flest hendelser i motstanderens 16-meter.
Nå har vel Liverpool fått et par softe straffespark der de har gått veldig lett ned, men det blir irrelevant når man ikke tar det ca 99% mener var en "clear and obvious error" i LIV-MCI nylig. Når ørlitegranne kontakt er straffe, hvordan er ikke stempling i brysthøyde det? Det er 100% derfor man har VAR og forsvarer at man skal beholde det, så feiler det gang på gang på gang i inn- og utland.

Dette "soft"-opplegget deres er jo bare piss, for det er jo ingen sammenheng fra hverken sitiasjoner, eller fra kamp til kamp, så det er like "feil" som om dommer dømmer uten VAR.

Det de kan gjøre er å gi straffe på alt av kontakt når det er en forsvarers ben mot angripers. Holding får man aldri bukt med, kun draktholding kanskje.
ingen87
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

Det er klart, for det som var feil dommeravgjørelse før kunne forklares med vinkel, ikke tett nok i situasjonen, osv. Med VAR så er det ingen grunn til at slike feil skal oppstå, som i helga, som i cupfinalen, ligacupfinalen for å nevne noen.

Det er plenty med kameravinkler, og tid til å fatte rett avgjørelse. Istedenfor blir situasjonene bortforklart på måter som blir vanskelig for majoriteten av fotballsupportere å forstå. Regler man aldri har hørt om, dukker opp i forklaringene til dommerne. Fra helga forklarte Mike Dean: "He played the ball first and I am guessing they're saying the follow-through is a normal coming together". Jeg har sett dusinvis med røde kort, selv om den som takler er først på ball og det oppstår en slik kontakt. En av de mest sammenliknbare tror jeg må være Nani vs Real Madrid, som er nærmest identisk. Der blir det rødt kort og frispark.

Jeg har enda ikke lest noen forklaring på straffesparket i cupfinala. Etter at Hagenes dro på Molde-fest ble det samtaleemnet etterpå. Hagenes forklarer selv at han ser holding begge veier, men det er omtrent det eneste som har blitt kommentert?

Endo sin offsideplassering i Ligacupfinalen ble dømt som "teknisk offside". Det er første gang jeg hører begrepet. Jeg kjøper at reglene er slik, men i serierunden uka etter skjer akkurat det samme i en United-kamp der Varane burde blitt avblåst for "teknisk offside".

Handsen til Ajax blir reddet av et frispark på keeper, som aldri i noen fotballkamp ever, hadde blitt frispark, om ikke VAR måtte ta en vanskelig avgjørelse på den handsen. Igjen bruker VAR en bortforklaring.

Prøv å ikke tolk dette som "bitter Liverpool-supporter". Eksemplene er fra Liverpool-kamper fordi det er kun det jeg ser av engelsk fotball (knapt nok at jeg ser dem). Problemet er når bitre Liverpool-supportere sitter og håndplukker disse situasjonene (Tottenham-offsiden, Ødegaard-handsen, Doku-stemplinga), så er det kort vei til å begynne å konspirere, når man vet at det satt en armada med folk i en VAR-buss og kom til disse beslutningene.

Dette er det samme som man ser i den politiske verden, når svar på spørsmål blir pakket inn i fine formuleringer og anekdoter, så blir politikerne tåkefyrster og gir grobunn for konspirasjoner.
Førr Evig!
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Sted: Kløfta
Has thanked: 1059 times
Been thanked: 894 times
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

Erling Braut Haaland sa på pressekonferansen i dag at han er for VAR...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Brukeravatar
Kesseboy
Sted: Bodø
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1227 times

Legg inn av Kesseboy »

Går litt ut forbi VAR dette, men dette er vel den mest passende tråden. Hva tenker vi?

https://idrettspolitikk.no/2024/06/13/f ... tuasjoner/
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

At det skal forklares på storskjermen hva VAR ser på i en gitt situasjon, er det jeg (som er for VAR) har savnet mest. Bare den lille detaljen tror jeg vil gjøre opplevelsen bedre på stadion (på TV er det jo slik allerede).

Men for den gjennomsnittlige VAR-hater vil ingenting hjelpe. Enkelte (ganske mange på X-Twitter) sier rett ut at de vil heller ha feilaktige straffer, eller feilaktige annulleringer fremfor VAR. :roll:
-Faris Moumbagna
Brukeravatar
Kesseboy

Legg inn av Kesseboy »

Tja, om man får feilaktige straffer eller feilaktige annulleringer både med og uten VAR, så kan man vel like gjerne klare seg uten, eller?

Glimtfølelsen.
ingen87
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

Man skal ha godt under middels fotballforståelse for å ikke skjønne hva VAR ser på. Eneste gangen jeg ikke har skjønt hva VAR ser på, var da Ajax reddet på streken med hånden.

Og om man ikke skjønner det, hva har det egentlig å si? Om et mål skal sjekkes på grunn av en offside, eller en hands i oppbyggingen (begge deler tar litt tid å sjekke ut) har vel strengt talt liten praktisk betydning for oss på stadion?

I Europacupkampene vises heller ikke repriser på skjermen. Det er kanskje det jeg savner mest, bilde av situasjonene VAR har konkludert i.

For stadionopplevelsen så er mitt primære ønske å få ned tidsbruken. Det er jo snart ikke fotball lengre i en fotballkamp: VAR, fake skader, uthaling av tid på dødballer.. Hovedregel: Bruker man over 20 sek på en offside, så er den så marginal at linjedommerens opprinnelige avgjørelse bør få stå. Litt vanskeligere med rødt kort og straffespark, da man kanskje må se situasjonen fra flere vinkler før man konkluderer. Men offside er èn vinkel. De jævla strekene er noe piss, som fremstilles som en slags fasit, men der frameraten på filminga er for lav til at man kan konkludere med millimeterpresisjon.

Og så er det noe med linken dommer - VAR som jeg misliker, men som jeg ikke klarer helt å sette ord på.
Førr Evig!
ingen87
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

Godt eksempel der. Dommer står 10 meter unna, klar linje til situasjonen, og ser på at skotten kvester Gundogan. Han dømmer ikke, og lar situasjonen gå til VAR-rommet. VAR blir genierklært.

Hadde dommeren virkelig latt den gå, uten VAR i baklomma?
Førr Evig!
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

Kesseboy skrev: tor jun 13, 2024 9:23 pm Tja, om man får feilaktige straffer eller feilaktige annulleringer både med og uten VAR, så kan man vel like gjerne klare seg uten, eller?
Nei.
Frekvensen er på et helt annet nivå enn før VAR.
-Faris Moumbagna
Brukeravatar
Kesseboy

Legg inn av Kesseboy »

VAR bidrar med litt ekstra underholdning for de av oss som ikke holder med Belgia, i hvert fall.

Glimtfølelsen.
ingen87
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

Interessant den VAR-grafikken som viste at noe kontaktet ballen (hånden).
The Fussballliebe has a number of different sensors, making it a smart ball. These not only provide semi-automatic offside rulings, but also send information in real time to the VAR referee of each match. The objective: reduce waiting times to promote the fluidity of the game and be able to capture much more than the human eye can see.

Belgium’s second disallowed goal was a perfect example of the capacity of the Fussballliebe’s sensors - it was able to discern Openda’s very light touch with his hand. The television broadcast of the tournament showed the contact in the form of a wave graph indicating the exact point hand and ball made contact. The image, which fascinated viewers, was a replica of what Meler was seeing on his monitor. It was an example of how the latest technology is an integral part of Euro 2024, and can play a vital role in refereeing decisions.
https://en.as.com/soccer/what-does-the- ... utType=amp

Sensor i ballene gir VAR noen kjempefordeler i å redusere tidsbruk. Et skritt i riktig retning av bedre VAR-opplevelse på stadion.
Førr Evig!
Brukeravatar
Kesseboy

Legg inn av Kesseboy »

Teknologien er utvilsomt fascinerende. Likevel står denne kampen som et eksempel på de to verste tingene ved VAR.

Ved den første annulleringa "avslører" VAR en offside som først ikke ble dømt, men som 99 av 100 assistentdommere på toppnivå ville vinka på, dersom det ikke var VAR. Ved den andre annulleringa finner VAR hjemmel for annullering i sitt helt spesielle regelsett i forbindelse med mål, og annullerer på bakgrunn av en hendelse jeg tror svært få ville ha dømt frispark for.

Noen ser på dette som mønsterbruk av VAR, jeg blir helt skrekkslagen.

Glimtfølelsen.
tjongs
Has thanked: 119 times
Been thanked: 234 times

Legg inn av tjongs »

Så ikke kampen live, men etter å ha lest omtalen av VAR-situasjonen måtte jeg inn å se i opptak. Den umiddelbare og presise reaksjonen til den slovakiske spilleren i duellen etter at ballen var satt i mål gjorde at jeg under tvil synes avgjørelsen er OK.
Jeg så egentlig for meg at målet ble annulert uten at noen som helst utenom VAR hadde reagert på noe, og da hadde det blitt like håpløst som når spillere får gult kort for filming når de faller innenfor 16-meteren, men uten å gi uttrykk for å kreve straffe.

Den umiddelbare reaksjonen til de som er nærmest på situasjoner på banen er ofte en god pekepinn på hva som har skjedd.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

Jeg heier veldig på Belgia, da det er mitt fødeland og har mine første minner derfra. (ble dog "lagd" i Sandhorngata).

På Offside-annuleringen tenkte jeg umiddelbart offside, så ingen grunn til å bitche om den avgjørelsen (selv om det var kjedelig).
Ser folk sier fuck VAR pga den avgjørelsen. Da har VARhatet blindet dem totalt.

Den handsen er det heller ingenting å si på.

Uten VAR og godkjent scoring på den, så kan dere ta dere faen på at "alle" i sportsmedia hadde spilt den situasjonen en million ganger og snakket om at det målet burde blitt annullert; det går knapt noen sekunder fra situasjonen til ballen ligger i mål.

Dette kan jeg satse hus og hjem på!
-Faris Moumbagna
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Semiautomatisk offside er et spennende tillegg til VAR, men jeg mener det brukes feil.

Bilde

Lukaku blir vinka av for offside i denne situasjonen. Jeg mener dette ikke vil fungere i lengden. Menneskelig kognisjon er ikke i stand til å bedømme så små marginaler. Hvis du må passe på at et spisst kne eller en tå ikke er foran forsvareren når pasningen slås så kommer vi til å se spisser som må justere sitt spill til å starte med god margin bak forsvaret. Det er rett og slett for risikabelt å ligge på linja.

Min påstand: En linjedommer som vurderer øyeblikksbildet som semiauto tar offside på her ville aldri dømt offside selv.
ingen87
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

Alt som gjør at VAR tar raskere beslutninger ønsker jeg velkommen. Sånn som semiautomatisk offside. I en kamp var avgjørelsen tatt mens reprisen gikk på tvskjermene. Tok maks 15 sekunder. Så lenge man har VAR kan jeg ikke se at dette gjør saken noe værre. De der elendige linjene derimot, åh som jeg hater de.

At spissene må tilpasse sitt spill, er det noe nytt? Michael Owen ble feilaktig avblåst for offside dusinvis av ganger de første sesongene hans, fordi han var 20x raskere enn stopperne. Han begynte etter hvert å starte en god halvmeter onside.
Førr Evig!
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Ja, men situasjoner som denne er ikke bakgrunnen for at offsideregelen ble innført. Det er sånn petimeterpirking som ikke bør spille noen rolle. Det vil alltid være en grense, men jeg mener ikke dette er stedet grensa bør settes. Kanskje må regelen omdefineres etterhvert som teknologien utvikles. Tenker en viss prosent av kroppsmassen foran forsvarer f. eks kan brukes. Var det ikke Wenger som foreslo at det måtte være luft mellom angriper og forsvarsspiller for at det skulle være offside? Mulig det blir for radikalt.
Brukeravatar
Kesseboy

Legg inn av Kesseboy »

Er mange som gleder seg til Wenger-offsiden innføres, for da slipper man sånt som dette.

Jeg mener jo at man da bare forskyver problemet bittelitt -- og gjør det enormt mye vanskeligere for AD å vurdere live. Du vil fortsatt få millimeter-offsides, men klart optikken er bedre da enn når man er i offside med en skostørrelse og hoven kneskål.

Det er jo et problem når teknologien møter fotballreglene, at fotballreglene i mange sammenhenger er utformet som absolutter, men ikke egentlig ment å håndheves som absolutter (les: De er ment å håndheves av mennesker). Når maskinene da tar over, blir det sånn her. Vi har lett en ryggmargsrefleks som plager oss, når vi opplever at regelhåndhevinga ikke ivaretar "spillets ånd". Som for eksempel med Lukakus offside, eller handsen før hans forrige annullerte mål, vi opplever ikke at det som annullerer målet gir ham noen fordel, og det er denne fordelen reglene er ment å skulle begrense. Men når reglene håndheves maskinelt (les: Binært), er ikke spørsmålet om det gir noen fordel eller ikke, det er bare et spørsmål om man er innafor regelsettet eller ikke. Offsidereglene har endra seg flere ganger siden 1860-tallet, men det har hele tida vært med den innstillinga å lage flyt i spillet, holde spillet spennende, og justere balansen av posisjonelt overtak mellom forsvarere og angripere. Og med VAR føles det kanskje som om den utviklinga har tatt ei anna retning.

Glimtfølelsen.
tjongs
Has thanked: 119 times
Been thanked: 234 times

Legg inn av tjongs »

Akkurat når det gjelder offside synes jeg egentlig teknologien har en berettiget tilstedeværelse, for det ER faktisk et spørsmål om 0 eller 1, i motsetning til f.eks dueller om ballen. Så er det mange gode grunner til å være skeptisk, vl.a muligheten for å benytte verktøyet i lavere ligaer, pris etc. Der har jo på en måte toget forlatt stasjonen allerede med VAR i sin helhet.

Å blande onn prosent av kroppsmasse etc tror jeg bare vil virke mot sin hensikt, og gjøre det som egentlig er en rett frem avgjørelse om til en vurderingssak på linje med hands.

Når det gjelder Wenger sitt forslag ser jeg ikke helt hva man skal oppnå utover å flytte problemet i en verden med VAR, og vi vil fortsatt ha samme diskusjon som i dag. Mulig dog i tilfeller med "manuell" dømming at det vil være lettere for linjemann å vurdere rent visuelt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Problemet er som Kesse sier at regelen er binær, men hensikten er ikke det. Det handler om rettmessig og urettmessig fordel, og den går ikke på sårskorpa på høyrekneet i offside.

De som profiterer på den nye teknologien er soleklart forsvarsspillerne. Lite endrer seg for dem mtp. hvordan de trenger å opptre foruten at de kan være mer modige og våge mer ift. å sette spillere i offside.

Spissene havner i en situasjon hvor de faktisk ikke kan ligge på linja, men må ligge bak for det er helt umulig å kontrollere på mm om en kroppsdel stikker for langt frem/ikke.
Svar