VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet. (Internasjonal diskusjon)
-
- Sted: Bodø
- Has thanked: 119 times
- Been thanked: 234 times
Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet. (Internasjonal diskusjon)
Ja, den var jo soleklar, og jeg trodde egentlig det var den det ble dømt på før skotuppbildet ble vist. I så tilfelle hadde det vært en vurderingssak, så jeg skjønner sånnsett at VAR "valgte" offsiden på Delaney, ettersom den er en helt konkret og udiskutabel offside, fri for vurdering. Tipper at det hadde blitt annulert selv om Delaney hadde vært onside i akkurat dette tilfellet.
Ellers høres det fint ut med en vurdering av løpende film, da skal selvfølgelig tvil gå angripende lag til gode. Evt så kan VAR i det store og hele skrotes, det hadde vært det aller beste. Jeg lever helt fint med dommerfeil.
Problemet, og det som vel egentlig har presset frem VAR, er at TV-produksjonen på store kamper er så enorm, med så mye kameraer av sylskarp kvalitet og hispeed-kameraer som gir skarpe bilder i ekstrem saktefilm. Det gjør at den minste feil vil bli oppdaget i etterkant av kamper,og da har vi det gående.
Kanskje løsningen er å droppe de aller mest ekstreme produksjonene? Hvem bryr seg egentlig om å få se en scoring fra 10 ulike vinkler, eller en spyttklyse i slow motion?
Ellers høres det fint ut med en vurdering av løpende film, da skal selvfølgelig tvil gå angripende lag til gode. Evt så kan VAR i det store og hele skrotes, det hadde vært det aller beste. Jeg lever helt fint med dommerfeil.
Problemet, og det som vel egentlig har presset frem VAR, er at TV-produksjonen på store kamper er så enorm, med så mye kameraer av sylskarp kvalitet og hispeed-kameraer som gir skarpe bilder i ekstrem saktefilm. Det gjør at den minste feil vil bli oppdaget i etterkant av kamper,og da har vi det gående.
Kanskje løsningen er å droppe de aller mest ekstreme produksjonene? Hvem bryr seg egentlig om å få se en scoring fra 10 ulike vinkler, eller en spyttklyse i slow motion?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
-
- Site Admin
- Has thanked: 2805 times
- Been thanked: 521 times
Helt enig med Poteten
@liverglimt
Siterer en tweet jeg fant veldig treffende for mine følelser rundt hendelsesforløpet i Tyskland-Danmark. Matematisk-binær VAR er ikke god VAR.jo mer teknisk perfekt var-versjon - desto mer misnøye.
Hvorfor? Fordi jo nærmere man er ikke-regelbrudd, som ikke kan oppfattes "live" av øyet - desto mer urimelig oppfattes det å straffe regelbruddet.
Det finnes ingen ideell løsning.
Anbefalt løsning: Skrot VAR!
Min løsning er ikke å skrote VAR, men skrote alt som ikke kan ta "in the moment"-avgjørelser. Mållinjeteknologi er bra og en mer menneskelig tilpasset offsideteknologi kan funke. Skrot resten.
-
- Sted: Saltdal
- Has thanked: 157 times
- Been thanked: 252 times
- Kontakt:
Ikke i nærheten av offside på Andersen
Førr Evig!
-
- Has thanked: 119 times
- Been thanked: 234 times
Det er det vel heller aldri noen som har ment?
.......men så ble superlaget født!!!
-
- Kontakt:
Ser reprisen på nytt med litt bedre skjerm enn mobil.
Se fotstillingen på tyskeren på VAR-bildet
Tyskeren står med venstrefoten godt plantet i gresset fra et par frame før ballen stusses bak i feltet, til den forlater panna til dansken. Det semiauomatiserte klippet stemmer ikke med fotstillingen til tyskeren. Først når ballen er her, løfter han foten, og går fremover/setter Delaney i offside. Juks og bedrag.
Se fotstillingen på tyskeren på VAR-bildet
Tyskeren står med venstrefoten godt plantet i gresset fra et par frame før ballen stusses bak i feltet, til den forlater panna til dansken. Det semiauomatiserte klippet stemmer ikke med fotstillingen til tyskeren. Først når ballen er her, løfter han foten, og går fremover/setter Delaney i offside. Juks og bedrag.
Førr Evig!
- poteten
- Moderator
- Sted: Trondheim
- Has thanked: 255 times
- Been thanked: 513 times
Andersen er offside i forkant av det. Han kommer fra offside. Det er jo det jeg mener er offside.
Kritisk
-
- Kontakt:
Er det ikke å regne som en ny situasjon? Jeg har sett underligere ting enn dette blitt regnet som "ny situasjon" og at den opprinnelige offsiden blir opphevet.
Førr Evig!
- Kesseboy
- Has thanked: 1276 times
- Been thanked: 1227 times
Dette har vært mitt forslag en stund. Kanskje VAR kan se klippet i 70% hastighet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
-
- Kontakt:
Og Tony Kroos slakter spillere uten gult kort. Fyttigrisen så rævkjørt internasjonal fotball er.
Førr Evig!
- Kesseboy
Den ikke-handsen til Cucurella. Jeg forstår ingenting.
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
- poteten
- Moderator
Det e hands. Men skulle var grepet inn så måtte det være på offsiden på han som la pasninga til skytter.
Kritisk
- Kesseboy
"MortenP" ute og slenger med hersketeknikkleppa igjen. Han leverer en bit som underkjenner VAR-kritikeres synspunkter på, ut fra min oppfatning, ganske uredelig vis.
Det er like mye "en påstand til" som at supportere jubler høyere. Dette er realiteten for mange som ser fotball. At MortenP er for viktig til å ta dette synspunktet på alvor, vil vel overraske få.
Her er lenka, for de som vil utsette seg for hele greia:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1899817
På samme måte som man avskrev kvinners rettigheter helt fram til -- vel, man gjør det jo fortsatt i dag -- så hvorfor ikke fortsette å avskrive folk som "for emosjonelle" og "for opphetede". (https://en.wikipedia.org/wiki/Tone_policing)En ting er sikkert etter NRKs emosjonelle og opphetede debatt om VAR midt i EM. Nerder og supportere kan som vanlig ikke bli hørt.
Les: De som er motstandere gjør lurt i å ikke være motstandere. De kan få uttrykke sin milde misnøye med alt som ikke funker, men når alt kommer til stykket er det et Fukuyama-ish sus over historiens ende -- VAR er svaret, men protesten din er prosaisk vakker nok til å få oppta et lite hjørne av det endelige maleriet. Flink gutt.ÅGE HAREIDE LIKER ikke VAR i sitt nåværende format, men ser nødvendigheten selv om fotballhjertet hans lider med noen av sårene som påføres det vakre spillet. Det er et klokt ståsted, selv etter to uker med mye rart i EM.
Eller, som vi sang som barn: Den som e imot, e en idiot! (https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_novelty)Framskritt som ikke virker optimalt må videreutvikles og forbedres, ikke skrotes.
Opplevelsen av fotball blir ikke bedre av å gå baklengs inn i framtida.
Men du avviser kritikken mot den, fordi den er for emosjonell.Den videoassisterte dømmingen er ikke er perfekt, men er kommet for å bli.
Dette er en misrepresentasjon av motargumentene (https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man). Det er få, om noen, av VAR-motstandere som hevder noe anna. Det mange imidlertid har lyst til å diskutere, er om det offside-regelen skal gjøre, lar seg representere på en sådan måte. Vi har snubla innom det i denne tråden: Hva er egentlig formålet med offside-regelen? Nøyaktigheten i måleinstrumentet er ikke et argument verken for eller mot tolkinga av regelen, men hensikten med regelen er en bakgrunnsfaktor i hvordan verktøyet tas i bruk.NOEN FOTBALLREGLER KOMMER uten skjønn og er krystallklare i all sin utforming. Offsideregelen er en av dem. Enten er du offside, eller så er du onside. Aksepter det.
(...)
Det er ingen skjønnsmessig sone mellom offside og onside, det er ingen mellomting.
Bevist, faktisk (https://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_anecdote). Så mye snakk det har vært om at VAR dreper øyeblikket, VAR fjerner spontaniteten og så videre, kan ikke jeg være den eneste som har slutta å juble for mål.Supportere slutter ikke å juble selv om det de jublet for ikke gjelder et minutt senere.
EM har bevist at de jubler bare enda høyere.
At den påståtte faren for å bli skuffet etter glede skal trumfe mer rettferdighet over mindre rettferdighet, er inntil videre bare en påstand til.
Det er like mye "en påstand til" som at supportere jubler høyere. Dette er realiteten for mange som ser fotball. At MortenP er for viktig til å ta dette synspunktet på alvor, vil vel overraske få.
Ærlig talt, MortenP. Her er du bare overdrevet emosjonell. Enten er det en berøring, eller så er det ingen berøring! Akkurat som offside. Aksepter det.EM HAR VIST at VAR har sine svakheter/utfordringer, og at dommernes støttehjul må utvikles videre. Det må ikke avvikles. Det som derimot bør fjernes er sensoren EM-ballen kommer med, den som avslører berøringer ingen hadde lagt merke til om det ikke ble sendt et signal.
Jeg trodde vi skulle ha mer rettferdighet og sikkerhet, og mindre skjønn? Spesielt, siden det i neste avsnitt står at:Alt som har med skjønn å gjøre må ivaretas til fotballens beste, og det første man tenker på er hands-regelen.
Slik situasjonen er i dag er det bedre med en annullering eller et dømt straffespark for lite, enn en annullering og et dømt straffespark for mye.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Mind_projection_fallacy)Sikkerhet og rettferdighet må være overordnet.
Her tas ett utspill til inntekt for en hel side i debatten. Det er mildt sagt uredelig. (For eksempel https://en.wikipedia.org/wiki/False_attribution)I mandagens debatt ble innføringen av VAR av alle ting kalt fotballens Irak-krig.
Her er lenka, for de som vil utsette seg for hele greia:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... 95-1899817
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
- Sulliken
- Moderator
- Sted: Kløfta
- Has thanked: 1059 times
- Been thanked: 893 times
- Kontakt:
Litt av en slap in the face
For min del er jeg ferdig med å debattere VAR online. Det blir for mye skyttergrav-argumentasjon, brønnpissing og tillegge motdabbatanter helt andre meninger enn det som faktisk blir sagt. Samt trekke intelligensen til andre i tvil.
Det er KUN slike debatter ute på webben nå, og pissekonkurranser gidder jeg ikke.
Og dette gjelder folk fra begge sider av debatten. Bare for å ha det sagt.
Hvorfor kan man ikke være uenige i sak uten å "denge løs" på hverandre?
Politikerne på Stortinget fra forskjellige partier sitter ikke og skuler på hverandre i kantina, liksom.
For min del er jeg ferdig med å debattere VAR online. Det blir for mye skyttergrav-argumentasjon, brønnpissing og tillegge motdabbatanter helt andre meninger enn det som faktisk blir sagt. Samt trekke intelligensen til andre i tvil.
Det er KUN slike debatter ute på webben nå, og pissekonkurranser gidder jeg ikke.
Og dette gjelder folk fra begge sider av debatten. Bare for å ha det sagt.
Hvorfor kan man ikke være uenige i sak uten å "denge løs" på hverandre?
Politikerne på Stortinget fra forskjellige partier sitter ikke og skuler på hverandre i kantina, liksom.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
- Kesseboy
Tydeligvis ferdig jeg og, ja!
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
- Sulliken
- Moderator
- Sted: Kløfta
- Has thanked: 1059 times
- Been thanked: 893 times
- Kontakt:
Det er det kun du som bestemmer
Jeg sa bare min personlige mening om hele skiten. Ikke mod-hatt på i det innlegget
Men Morten P har et lite poeng at mye av argumentasjonen mot VAR blir styrt av følelser.
Jeg sa bare min personlige mening om hele skiten. Ikke mod-hatt på i det innlegget
Men Morten P har et lite poeng at mye av argumentasjonen mot VAR blir styrt av følelser.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
- poteten
- Moderator
All debatt er regulert av følelser. Hvis ikke, kunne vi bare latt to AI-er kranglet med hverandre.
Kritisk
-
- Site Admin
Såvidt jeg vet så kan ikke VAR stoppe for gult kort. Det er en hands eventuelt og gult kort.
@liverglimt
-
- Site Admin
Han tar ikke ballen i fast grep. Så da er det vel gult og ikke rødt.
https://www.nettavisen.no/sport/trolig- ... -95-229748
https://www.nettavisen.no/sport/trolig- ... -95-229748
@liverglimt
-
- Sted: Oslo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 242 times
Trodde VAR skulle være et hjelpemiddel for å hjelpe evneveike dommere?
https://www.vg.no/video/309337/bruno-fe ... in-desktop
https://www.vg.no/video/309337/bruno-fe ... in-desktop
-
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 141 times
Mulig jeg er vrang nå men evneveik er ikke greit i denne sammenhengen
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
-Douglas Adams-