Eliteserien 2025

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Mandela
Has thanked: 20 times
Been thanked: 43 times

Re: Eliteserien 2025

Post by Mandela »

Mye avgjøres av intern oppgjøret Viking-Glimt 19 juli. Glimt har et tøft kampprogram den uka. Med FFK borte 16 juli. Lite hvile der og en minimum treningsuke.
-list
Has thanked: 173 times
Been thanked: 108 times

Post by -list »

Det er greit å snakke om tøft kampprogram for Viking, men vi skal vel bryne oss på noe ekstra hard motstand også, fra august? Vi skal vinne mye resten av året for å gå forbi Viking. Tabellen er absurd - de har fem kampers forsprang på oss og det har gitt psykologisk fordel hele veien. Og hvorfor får Viking lørdagskamper når de allerede har flere spilte kamper enn alle andre? Jeg kan se hvorfor vi har utsatt kamper, men strengt tatt burde programmet vært lagt opp slik at man kan hente inn flere før sommerferien. Nå er det i vår fordel siden vi hadde en formdupp, men likevel. Det gjelder jo mange lag.

Hvis vi skulle vinne i år, mener jeg det er en spesielt sterk psykologisk prestasjon. Kanskje ikke vår sterkeste sportslige, men blant de sterkeste mentalt. ...Kanskje jeg føler det litt fordi jeg har glemt tidligere sesonger? :-B
tjongs
Has thanked: 157 times
Been thanked: 305 times

Post by tjongs »

Vi er fortsatt ett poeng foran Viking justert for spilte kamper, ja?
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
G-s-enz
Has thanked: 326 times
Been thanked: 450 times

Post by G-s-enz »

Vi vinner ALDRI ligaen. Bare å glemme først som sist.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
OTH
Has thanked: 236 times
Been thanked: 146 times

Post by OTH »

Bare å glemme seriegull, dette tar viking
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
FormelFrode
Been thanked: 3 times

Post by FormelFrode »

Ikke 100% sikker på Viking, men tror ikke det blir Glimt.
Har Glimt glemt fokus på det som er viktigst? Eliteserien er veien til Europa.
Neste 3-4 kampene i Eliteserien blir kritisk.
Novi
Has thanked: 859 times
Been thanked: 1083 times

Post by Novi »

Neste kamp er alltid kritisk. Men det var gullfinale i Bergen som vi tapte rett før slutt i fjor, og det endte med gull i fjor om jeg husker rett. Så når sesongen fortsatt ikke er halvspilt ennå så må vi kunne puste med magen og jobbe på.

Kampene vinnes jo en av gangen, så neste kamp er alltid den viktigste. Totalt sett stigende prestasjon slurve siste kampene, det må man ta med seg.
Una mas cerveza.
geirminator
Has thanked: 41 times
Been thanked: 96 times

Post by geirminator »

Og på andre dag i sommerferien, så er den ødelagt for min del.
Gratulerer med seriegullet, Viking.
... og til høsten venter Bryne.
FormelFrode

Post by FormelFrode »

I fjor var Glimt milevis forran Brann og resten av Eliteserien halvveis. Brann overpresterte noe vanvittig, samtidig som Glimt var litt nonsjalante i serien.

Nå er det litt annerledes. Glimt MÅ faktisk prestere på veldig høyt nivå, i mange kamper på rad for å ha heng med teten. Også ut i Europasesongen. Det måtte ikke Glimt i fjor.

Akkurat nå vil jeg si at Viking er storfavoritter til Seriegullet og det er et jevnt race om 2. plassen.
-list

Post by -list »

tjongs wrote: Sun Jun 29, 2025 5:53 pm Vi er fortsatt ett poeng foran Viking justert for spilte kamper, ja?
Hmm.
10-kamper-II.png
De har spilt 14, og deres potensiale etter 15 kamper er 2 bedre enn vårt. Målforskjellen deres er også bedre. Vi kan ikke ta dem igjen dersom de ikke taper én kamp mer enn oss.

Vi trengte å vinne 7 på rad for å ta Viking igjen på like mange spilte kamper, men klarte to. Legg forøvrig merke til at Idrettslag har vunnet 6 på rad. En seier til, så er de tredje best, eller spagettimonsteret forby, nest best etter 12 spilte kamper.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by -list on Sun Jun 29, 2025 6:24 pm, edited 1 time in total.
tjongs

Post by tjongs »

1/3 av sesongen spilt, og vi står med 19 poeng. Det er ikke krise i seg selv, selv om 3x19 ikke holder til å ta tittelen. Det som er verre er at vi i denne tredjedelen har hatt et relativt enkelt kampprogram, og sannsynligvis hanker vi inn mindre poeng i de to siste tredjedelene. Vi har hatt kun 4 bortekamper, og det har vært mot tre svake lag i Bryne, Molde og FKH, samt polka. I tillegg kommer selvsagt faktoren med at Viking nærmer seg halvspilt serie uten å slakke av på farten. Skal jeg gjette må vi vinne 16 av de siste 20, det inkluderer at vi må slå Viking borte. Lite tyder på at det skjer.

Nå er det jevnt i kampen om den viktige andreplassen, og vi er forsåvidt greit plassert i en utfordrerposisjon til den, men mye skal klaffe bedre fremover om vi skal klare den.
Novi
Has thanked: 859 times
Been thanked: 1083 times

Post by Novi »

Dersom Viking var Glimt så ja, da ville det fort sett slik ut. Men Viking er ikke det, man ser flere kamper i år hvor det ikke er imponerende på noe vi i spillet. Og forsterkningene kommer til Glimt og ikke Viking i sommer.
Una mas cerveza.
tjongs

Post by tjongs »

Mulig de ikke har vært imponerende, men det sier vel enda mer om Glimts prestasjon som er et hav bak :lol:
-list

Post by -list »

Justert for likt antall spilte kamper: 1 poeng bak etter 9. kamp, 4 poeng bak etter 10. kamp, og så kommer det til å forbli minimum 4 poeng fram til etter 13 kamper. Disse tre poengene her er tunge å bære med fram til vi eventuelt kan ta dem igjen hvis de taper sin 15. kamp. Da må vi vinne de neste fem. Uansett er det tydelig at man må legge inn en god del ønsketenkning her. Greit at vi har Europa League å se fram til.
gavharr
Has thanked: 303 times
Been thanked: 237 times

Post by gavharr »

La oss nå håpe det er Viking som blir vår største konkurrent. Større under har skjedd enn at Glimt vinner 5 kamper på rad. Viking har hatt enorm flyt, men dem kommer til å få helt andre utfordringer enn dem er vant til i juli måned. De skal inn i en krevende "2-i-uka-syklus" hvor en av de kampene er en e-cup-kamp. De kan prate så mye de vil om at serien prioriteres osv. Men det kommer til å bli vanskelig for uerfarne Viking-spillere å sjonglere Europacup og hjemlig serie, både mentalt og fysisk. Plutselig får dem en skade på Tripic eller Falchener. Mye kan skje og kommer til å skje. Frykter derimot litt at Tromsø, som bare har serien å konsentrere seg om kan avslutte sterkt i år.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Mandela

Post by Mandela »

Voldsomt så opptatt vi er av at Viking vil bli så slitne og har så tøft program igjen. Glimt har også tøft program og i enkelte uker 3 kamper på 8 dager. Glimt må kun tenke på seg selv og vinne 6 poengs kampen 19 juli. Så tar vi det derfra. Det er alltid vanskelig å gjenskape gode prestasjoner det så vi i dag.
FormelFrode

Post by FormelFrode »

Jaja, vi kunne vært Molde. De er bare en meget heldig 0-3 seier mot Brann i Bergen fra å ligge på kvallikplass. Hvor lenge får Høgmo lov å holde på med prosjektet sitt?
gavharr
Has thanked: 303 times
Been thanked: 237 times

Post by gavharr »

Mandela wrote: Sun Jun 29, 2025 7:25 pm Voldsomt så opptatt vi er av at Viking vil bli så slitne og har så tøft program igjen.
Prøver bare å balansere svartmalingen her inne. Dette Viking-laget ser alt annet enn uslåelige ut. Jada, Glimt er selvfølgelig ikke uslåelige heller, men vi er i alle fall vant til den syklusen. Jeg tror det har noe å si. Sier ikke at jeg er sikker på at vi tar igjen Viking, men jeg føler meg trygg på at vi fortsatt ikke er ute av hverken medalje- eller gullkamp.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
-list

Post by -list »

Vi har vunnet 3 av siste 6, og har ekstra kamper å ta poeng i så nei, ute av medaljekampen er vi ikke.
Rosenborg har vunnet 3 av siste 10 og Brann 2 av siste 6. Fredrikstad er ute med fem kamper uten seier, og Sandefjord har vunnet 3 av siste 6.

Det er to lag som ser sterke ut på tabellen, det er Viking og det er Tromsø Idrettslag. Når vi har spilt tre kamper til bør vi ha passert Rosenborgs 23 poeng på likt antall kamper (13). Kanskje tatt igjen Brann. Forhåpentligvis fortsatt foran Tromsø.
Mandela

Post by Mandela »

Så veldig mye svartmaling er det ikke. Nå er jo KK mye mer misfornøyd med siste kamp enn jeg er. Men en tankevekker er det jo etter kjempe kampene mot RBK og Brann så taper vi begge kampene uken etter. Om det er tilfeldig vet jeg ikke men litt mangel på stabilitet. Så får vi la Vinkg, Brann, RBK og også TIL holde på med sitt og at Glimt vinner de interne oppgjørene mot disse lagene. Da kan det gå veien.
tjongs

Post by tjongs »

gavharr wrote: Sun Jun 29, 2025 7:13 pm De skal inn i en krevende "2-i-uka-syklus" hvor en av de kampene er en e-cup-kamp. De kan prate så mye de vil om at serien prioriteres osv. Men det kommer til å bli vanskelig for uerfarne Viking-spillere å sjonglere Europacup og hjemlig serie, både mentalt og fysisk.
Alt er selvfølgelig mye enklere i teorien enn i praksis. Men Viking kan styre belastningen, iallefall den fysiske, selv. Å nedprioritere Europa til fordel for ligaen er enkelt, det er bare å stille med andrelaget i kvaliken. Skulle de likevel slumpe til å gå videre er det bare å gjøre det samme i gruppespillet.

Å bytte en evt kvalifisering til Conference League i år mot en ligatittel og direktebillett til CL-PO neste år er jo en no-brainer. På papiret, heldigvis er det ikke så enkelt å bare bestille suksess uansett hva man prioriterer.

Men hvis Viking faktisk prioriterer litt hardt og rett, så er det vi som har 9 kamper mer enn Viking før serien er over. Da er definitivt ikke kampprogrammet i vår favør...
-list

Post by -list »

9 kamper mer? Ugh. Det er mye.
tjongs

Post by tjongs »

Gitt at Viking faktisk kun spiller en kvalrunde, så tror jeg det blir 9.
Kvalik/playoff går i 0. Viking 1 cupkamp mer enn oss, vi 6 kamper i CL/EL før jul, pluss de 4 seriekampene vi er i minus.

Regnestykket forutsetter da at Viking nedprioriterer/taper ECL/cup, så det blir minimum antall kamper der.

EDIT: Det er iallefall for Viking å kontrollere kampbelastningen og prioriteringene sine på en måten de ønsker, mens vi "kommer oss ikke unna" heftig kampbelastning resten av sesonhen. Nå er jo det en konsekvens av at vi nådde semien i vår, og er garantert gruppespill i høst, så det er jo isolert sett utelukkende en positiv ting. Men vi kan ikke styre det selv på samme måte som Viking kan.

Så er det heller ikke gitt at det vil slå positivt ut toyalt sett for Viking å mer eller mindre bevisst "velge" å nedprioritete/ryke ut av e-cup, men de har valget i egne hender.
Last edited by tjongs on Sun Jun 29, 2025 9:58 pm, edited 1 time in total.
ingen87
Has thanked: 231 times
Been thanked: 386 times

Post by ingen87 »

Ja og så får vi en ny cup som starter opp nå, som også kan klasse til det regnestykket.

Edit: Kan se ut som at Eliteserielagene ikke kommer inn før 3 runde i denne utgaven.. så da utgjøre det kanskje ikke noen kamper likevel.
Last edited by ingen87 on Sun Jun 29, 2025 9:59 pm, edited 1 time in total.
Førr Evig!
tjongs

Post by tjongs »

Ja, det gjør vi, men det er i utgangspunktet likt for begge lag, så tok ikke det med i ligningen.
Post Reply