Eliteserien 2026

Moderator: Larsen

Post Reply
ingen87
Has thanked: 371 times
Been thanked: 597 times

Re: Eliteserien 2026

Post by ingen87 »

Veni wrote: Mon May 04, 2026 8:09 am Det finnes en quick fix på "Keeper faker skade" og team talk med treneren. Hvis keeper setter seg ned samles spillerne i 16. Meter eller på banen. Forbudt for noen spillere å bevege seg til teknisk sone. Ja de får fremdeles stoppet spillet men de får ikke løpt til treneren for "justeringer". Denne vederstyggeligheten begynte med Viking og nå sprer det seg
Man oppnår i alle fall at man unngår timeouten som dette har utartet seg til å bli, men du oppnår ikke at angripende lag får opprettholde momentum. Forslaget er i alle fall bedre enn ingenting.
Førr Evig!
mortsto
Has thanked: 178 times
Been thanked: 579 times

Post by mortsto »

Alfred Johansson inne i sin siste uke i Trondheim? Skal bli veldig interessant å se hva RBK prøver på. Forsøker de å overtale Gaute til å skifte beite?
Mandela
Has thanked: 136 times
Been thanked: 171 times

Post by Mandela »

Slår RBk LSK på søndag fortsetter han. Egentlig liker jeg treneren. RBK solgte Nypan og Broholm som egentlig dro lasset for RBK og hentet inn en Selnes utgått på dato. Stallen i dag er svak og det er nok ikke treneren sin feil.
mortsto
Has thanked: 178 times
Been thanked: 579 times

Post by mortsto »

RBK har etter salget av Nypan og Broholm hentet inn ni spillere. Den RBK-stallen skal være adskillig sterkere enn det de har vist så langt i år. Nesten så jeg synes litt synd på supporterne. Den prosessen de hadde før de hentet AJ virket mer gjennomført enn noen av de forrige rundene, og mange trodde nok de hadde funnet gull med en up and coming svenske som hadde de rette idéene og sa de rette tingene. Men nå har det vært halvannet år hvor alle piler har pekt nedover.
Los-Loco
Moderator
Moderator
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 1812 times

Post by Los-Loco »

RBK har hatt 48 strake sesonger i Eliteserien. Det hadde ikke gjort noe som helst om de måtte ta en tur i OBOS før de bryter 50-årsbarrieren. Det vil interessant nok løfte Glimt til 3.plass over lengst sammenhengende spill i Eliteserien (and still counting).
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Has thanked: 244 times
Been thanked: 438 times

Post by tjongs »

Hvis det skal slå til må vi først holde plassen.

Det gjør vi nok, men det er mye som tyder på at vi kommer til å miste hegemoniet vi har hatt de siste sesongene. Og det er noe man bare må akseptere, å dominere slik Rosenborg gjorde på 90-tallet er noe man sjeldent ser.

Viking passerte oss allerede i fjor, og ser pr. nå ut til å ha økt avstanden gjennom vinteren og våren. Slik det ligger an nå har jeg vanskelig for å se hvem som skal utfordre Viking fremover. Og det er kanskje like greit, gitt hvem det kunne vært. Om noe så ser det ut som det er flere som er på vei oppover og i ferd med å passere, eller allerede har passert oss.

Det er få tegn på at det skal snu også, Viking ser ut til å være der vi var for 5 år siden, med mye bedre klubbdrift enn oss. De ser ut til å ha et lag på vei opp, mens vi ser ut til å være mette og på vei ned. Uansett om de skulle mislykkes i årets playoff vil de hente mye erfaring og mye penger og stå enda sterkere rustet neste sesong.

Driften i Glimt bekymrer meg, det er lite til ingen fornying, og det er ingenting på vei opp og frem. Vi virker til å ha kjørt oss fast i en blindveg, og det er ingenting som tyder på at det skal snu.

Det kan bli enda verre. Hele stammen i Glimt har mislykkede utenlandsopphold bak seg, og det begynner å haste for mange hvis de skal få en ny sjanse og ny stigning i karrieren. Hvis vi ligger i ingenmannsland også til sommeren, så frykter jeg at flere vil forsvinne og laget gå litt i oppløsning. Da blir vi fort stående utenfor Europa, uten utsikter til e-cup 27/28-sesongen, med de problemene det igjen vil medføre for nyrekruttering. Blir fort en selvforsterkende negativ spiral dette.

Det kan fortsatt snu, men jeg synes personlig det er få tegn i tiden til akkurat det. Isåfall blir det uansett en gøy tid å se tilbake på når man har fått det hele på avstand.

Måtte jeg ta feil.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
poteten
Moderator
Moderator
Has thanked: 338 times
Been thanked: 687 times

Post by poteten »

Hjelpe meg, tjongs. Definisjonen "stå opp med feil fot" fikk en ny mening her :P
Kritisk
BareGodeInnspill
Has thanked: 26 times
Been thanked: 51 times

Post by BareGodeInnspill »

Det trenger ikke å gå så galt, men jeg deler mange av tjongs betenkeligheter. Det er en god del piler som peker i favør Viking kontra oss. Det er også noe litt sårbart at Berg, Hauge og co som er våre bærebjelker fort kan ønske seg et nytt utenlandsopphold til sommeren og vi har hatt store problemer de siste årene med å erstatte nøkkelspillere vi selger på en tilfredsstillende måte. Det eneste som har funket skikkelig er å hente tilbake de vi har solgt, men forsvinner de på nytt så går jo ikke det.
Gvandreassen
Has thanked: 856 times
Been thanked: 379 times

Post by Gvandreassen »

Avstanden mellom Viking og oss bekymrer også meg. Det holder liksom ikke å være superlaget i CL, når vi spiller som et mid ES-lag annenhver kamp. For all del, CL var sinnsykt. Men det holder ikke når de spiller med så lite "urgency" i ligaen...
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Mandela
Has thanked: 136 times
Been thanked: 171 times

Post by Mandela »

Vi kan jo ikke svartmale fordi vi ufortjent taper mot Molde. Men det som bekymrer meg er fortsatt KK sin tro på at det samme laget skal starte hver kamp med et unntak eller to. Har sagt det hele tiden det vil ikke gå i lengden men få i Bodø media tør å konfrontere KK. Det synes jeg er trist. Ingen er Gud heller ikke i Glimt.
tjongs

Post by tjongs »

poteten wrote: Mon May 04, 2026 8:34 pm Hjelpe meg, tjongs. Definisjonen "stå opp med feil fot" fikk en ny mening her :P
Huh? Hva var egentlig galt? Og hva er du uenig i er kanskje mer intetessant?
BareGodeInnspill
Has thanked: 26 times
Been thanked: 51 times

Post by BareGodeInnspill »

Austbø, Christiansen, Tripic vs. Hauge, Høgh, Blomberg er dessverre klasseforskjell i favør av Viking om dagen. Viking har Fuglestad i bakhånda som også er bedre enn våre. Jaja...
geirminator
Has thanked: 68 times
Been thanked: 164 times

Post by geirminator »

Jeg er enig i mye av det tjongs skriver. At forskjellen opp til Viking er enda større enn i fjor en bekymringsverdig. Jeg tror at Glimt er bedre nå enn på samme tid i fjor, men Viking har virkelig tatt steg. Etter to hendige arbeidsuhell på Hamar og hjemme mot Aafk i cupen, viser de nå hvor de står, og standarden er satt. Det er lite som tilsier at Glimt skal tette luka opp denne sesongen.
Vi får ha sølvmedalje som målesetning. Vi taper en drittkamp i kveld fordi vi kan så veldig mye bedre. Potensialet er der, det må bare frem.
Og nå påberoper jeg meg retten til å være enda mer dritsur i lang tid fremover.
ingen87

Post by ingen87 »

Vi er mett og lat.
Førr Evig!
tjongs

Post by tjongs »

Det er jo heller ikke noe unaturlig om det skulle være sånn at vi mister den tronen. Alt har sin ende, alt går i sykluser, og om noe er det jo egentlig fullstendig naturstridig at vi har oppnådd alt vi har, og enda mer at vi har holdt et så høyt nivå over så mange år.

En annen ting er at jeg tror fort det er sånn at om nedturen kommer nå så er det prisen vi må beyale for toppene vi har hatt.

Kanskje kunne vi holdt et jevnt høyt nivå i enda flere år, men kanskje da på bekostning av de enorme toppene. Da blir det jo også en smakssak hva man foretrekker. Kanskje en intens flamme som brenner raskt ut er bedre enn en litt mindre flamme som varer lengre? Når alt kommer på avstand tror jeg den intense flammen har vært å foretrekke for Glimt, men nedturen kan bli desto mer brutal såklart.

Og det trenger ikke ende sånn, men som sagt synes jeg pilene peker litt i den retningen. Mye kan fortsatt snu.
geirminator

Post by geirminator »

En annen faktor jeg har tenkt litt på den siste tiden, er om det ikke lenger lønner seg å spille på den måte vi gjør. Det er en økende tendens til at flere lag oppnår gode resultater med ufotballen sin (Viking, Atletico Madrid, Arsenal) . dette er tydeligvis den nye vinen. For meg sitter det så langt inne å måtte se Glimt spille på den måten, at jeg nesten hadde vurdert å ikke se Glimtkamper. Hvis folk fikk velge; vinne serien i år på Viking-vis, eller ta sølv på Glimt-vis?
ingen87

Post by ingen87 »

Ta sølv på Glimt-vis. Og det sølvet må gjerne komme hvert 10 år, slik som i gamledager. Den dagen vi ikke er en trussel lenger, kommer vi på nytt å spille åpnere kamper. Ser frem til det!
Førr Evig!
geirminator

Post by geirminator »

tjongs wrote: Mon May 04, 2026 9:00 pm Det er jo heller ikke noe unaturlig om det skulle være sånn at vi mister den tronen. Alt har sin ende, alt går i sykluser, og om noe er det jo egentlig fullstendig naturstridig at vi har oppnådd alt vi har, og enda mer at vi har holdt et så høyt nivå over så mange år.
Inter avgjorde serien i helga etter å ha røket ut av CL i år på særdeles ydmykende vis. Så de mista ikke troen.
Selv om Glimt får mer kamp om medaljene nå, og at det tilsynelatende er et stykke opp til Viking denne sesongen, behøver det ikke å bety at æraen er slutt. Vi har kommet for å bli. :glimt
Moppe
Has thanked: 37 times
Been thanked: 52 times

Post by Moppe »

Viking har pr. d.d. spillere som viser en større sult enn mange av Glimtspillerene. Jeg tenkte i høst når Glimt nærmest var ute av Champions League at det på en måte var like greit. Da fikk man en normal oppkjøring til eliteserien uten hangover utover våren. Slik ble det ikke
og jeg tror det spiller mer inn enn det som kommuniseres ut fra Glimt.
G-s-enz
Has thanked: 358 times
Been thanked: 550 times

Post by G-s-enz »

Det Moppe sa,vi er på sesong tre uten ferie. Klart det spiller inn.

Jeg er forsiktig bekymra men tror mye kan løse seg om vi karrer oss til VM-pausen med nok poeng. Det jeg er mest bekymra over er strengt tatt evne til å hente spillere og hvordan de spilles inn i tropp samt Glimtakademiets manglende evne til å produsere en eneste spiller som er i nærheten av a-laget.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
gavharr
Has thanked: 311 times
Been thanked: 250 times

Post by gavharr »

Herrefred for en svartmaling... Viking har en luke på fem poeng. Det kan vi hente på 2 serierunder. I dag er det jo en absurd match som vi antagelig hadde vunnet i nitten av tjue tilfeller. Vi er et myyyyye bedre lag enn Molde. Viking er gode, ja, men ikke bedre enn at det er opptil flere lag i ligaen som kan slå dem på en god dag. Noe selveste Kamma har bevist.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
tjongs

Post by tjongs »

At vi har fått en elendig sesongstart og allerede er 5 poeng bak Viking er en ting, det kan isolert sett snu, selvfølgelig. Det er ikke sikkert det blir Viking som vinner serien engang, selv om de over tid nå har vist seg som Norges beste lag, og definitivt er favoritter til å ta hjem en ny tittel. Det kan også bli Brann, eller Molde, eller Glimt, eller Gud forby noen andre.

Det som er bekymringsfullt er måten vi fremstår på banen, på benken og i spillerlogistikken. Det stikker mye dypere enn at vi er 5 poeng bak Viking.
Novi
Has thanked: 1037 times
Been thanked: 1251 times

Post by Novi »

Voldsomt så negativ man kan være, tjongs. Det var likedan i store deler av fjoråret også, hvor vi ender stusselige ene poenget bak Viking.

Sesongen er lang. Viking skal ut i Europa i høst (sikret gruppespill, så kan ikke tape seg ut slik som i fjor). Har null tro på at de klarer holde koken og dure på uten serietap OG prestere i Europa. Og når kampene kommer der og fokuset blir skiftende, så går det åt skogen i serien også (om det ikke gjør det før det).

Glimt må heve seg i effektiviteten foran mål, men elendig er det ikke. Kampen i dag er jo bare vanvittig med marginer imot.
Una mas cerveza.
geirminator

Post by geirminator »

Alfredsson, ikke uventet, sparket. Spent på hva Helstrup tenker om en evt. henvendelse. Finnes kanskje ikke noe bedre øyeblikk å overta RBK på enn dette?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 4175 times
Been thanked: 1008 times

Post by liverglimt »

gavharr wrote: Mon May 04, 2026 10:57 pm Herrefred for en svartmaling... Viking har en luke på fem poeng. Det kan vi hente på 2 serierunder.
Takk, nå er jeg positivt ladet igjen! Du fikset denne dagen for meg. :LFC

30 runder skal spilles og alt er nevnt før med belastning for alle lag.

Jeg snakket nylig med Sakk og han meldte at alle som ikke skal til VM får 2 ukers ferie. Det tenker jeg hjelper på for slitne fotballhoder. Skal vi håpe på 0 Glimtspillere i USA?
Post Reply