Glimts vei til seriespill i Europa 2026/27
Moderator: Larsen
- Sulliken
- Has thanked: 1190 times
- Been thanked: 1032 times
Glimts vei til seriespill i Europa 2026/27
Egentlig skulle vi ha ventet med en slik tråd til over nyåret når denne sesongens Europaspill er ferdig.
Men Avisa Nordlands sin sak om kvaliken til Europa er såpass grundig, at vi tjuvstarter Europa 26/27 her.
https://www.an.no/slik-blir-glimts-vei- ... -4-2289537
Dette ser mer komplisert ut enn det egentlig er. Men det er ikke å stikke under en stol at det blir knalltøft å komme inn til Champions Leage neste sesong. Blir ikke mye lettere Europa League heller.
League Path er en curse for lag som ikke er top 5-6 ligaer.
Men Avisa Nordlands sin sak om kvaliken til Europa er såpass grundig, at vi tjuvstarter Europa 26/27 her.
https://www.an.no/slik-blir-glimts-vei- ... -4-2289537
Dette ser mer komplisert ut enn det egentlig er. Men det er ikke å stikke under en stol at det blir knalltøft å komme inn til Champions Leage neste sesong. Blir ikke mye lettere Europa League heller.
League Path er en curse for lag som ikke er top 5-6 ligaer.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
- Novi
- Has thanked: 1074 times
- Been thanked: 1294 times
Re: Glimts vei til seriespill i Europa 2026/27
Men så er jo vi egentlig ganske gode på hjemme/bortekamper. Er vel som alltid, at vi må være litt småheldig med trekningene og helst spille hjemme først og få en ledelse?
Una mas cerveza.
- poteten
- Moderator

- Has thanked: 344 times
- Been thanked: 702 times
League path er emhelt ypperlig for oss. Vi møter lag som er dårligere eller jevn med oss. Ingen godegode
Kritisk
Glimt sine gode klubb koeffisient medfører vel at laget er seedet og kanskje også i playoff. Er veldig sikker på at Glimt går til CL. Erfaringen begynner å bli stor og alle lag vil nok frykte Glimt.
- geirminator
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 170 times
Nja. Det er ikke så stor forskjell på seedede og useedede lag i denne kvaliken, og de siste kampene i CL viser at Glimt mangler litt for å kunne hevde seg helt blant de store. Brann trakk virkelig gulloddet i år da de fikk Salzburg, som de likevel ikke klarte å ta. Har forstått det slik at man er sikra gruppespill i Europa League ved å vinne Q2. Krysser fingre for polsk eller østerrisk motstand.
Og nå påberoper jeg meg retten til å være enda mer dritsur i lang tid fremover.
Hva med å møte Mjällby i playoff?. Mange er så hengt opp i at Glimt får det så vanskelig. Det tror ikke jeg.
- Boombadila
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 440 times
Jeg tenker vi gjør det så enkelt som mulig, vi bare vinner alle kampene.
Alle må slås for at vi skal kunne gå videre uansett.
Alle må slås for at vi skal kunne gå videre uansett.
“She was beautiful, but she was beautiful in the way a forest fire was beautiful: something to be admired from a distance, not up close.”
-
tjongs
- Has thanked: 252 times
- Been thanked: 452 times
Vi kan ikke møte Mjällby, de er i champions path, vi er i league path/main path. Og det er grunnen til at veien inn er vanskelig, vi møter ikke Klaksvik, Linfield eller diverse Zalgiris. Vi møter kun lag fra ligaer som har en nasjonsrating som tilsier at de har flere lag med i CL-kvalik, men altså ingen vinnere. Det samme gjelder dersom vi rykker nedover i systemet, vi møter fortsatt ingen serievinnere fra Gibraltar etc.
Det er derfor champions path er ideell, selv om vi starter tidlig i kvaliken, med vår rating blir vi lett sedet og kan møte ganske dårlige lag, ettersom det kun er serievinnere.
Skrekkeksemplet fra inneværende sesong er Servette som startet samme sted som vi gjør, og røk helt ut av Europa etter tre strake tap, mot såpass sterke motstandere som Victoria Plzn (CL Q2), Utrecht (EL, Q3) og Shakhtar Donetsk (ECL, PO). Alle lag som vi på en middels dårlig dag kan tape mot.
Nå har vi har såpass god rating at jeg håper og tror vi blir seedet minimum i Q2, og jeg tror vi har gode muligheter til å komme oss minst til EL. Men det er enorm forskjell på å gå inn i kvaliken som serievinner og som toer!
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Glimt på 32 plass nå på UEFA sin klubb ranking. Stadig bedre. Så får vi i løpet av Mai vite hvem som blir serie vinnere i Europa. Spennende blir det.
- geirminator
I følge Football Rankings ligger Glimt an til å starte i Q3 til høsten, og ikke Q2. Noe som ville vært en særdeles god nyhet på en tøff dagen derpå. Noen som vet hvorfor?
Post gjerne link til kilden
En gang Glimt, alltid GLIMT!
- geirminator
Betalingsmur. Men TV2 skriver følgende;
"Det finnes en mulighet for at Glimt går rett inn i tredje kvalikrunde (Q3). For at det skal skje må vinneren av Europa League være direktekvalifisert til Champions League gjennom hjemlig liga: For eksempel at Aston Villa vinner Europa League og blir nummer fem i Premier League. Eller at Porto vinner både serien i Portugal og Europa League."
Slik jeg ser det er sjansen temmelig liten. Av de 16 gjenstående lagene er det bare 4-5 av dem som kan vinne EL og samtidig direktekvalifiseres til CL.
"Det finnes en mulighet for at Glimt går rett inn i tredje kvalikrunde (Q3). For at det skal skje må vinneren av Europa League være direktekvalifisert til Champions League gjennom hjemlig liga: For eksempel at Aston Villa vinner Europa League og blir nummer fem i Premier League. Eller at Porto vinner både serien i Portugal og Europa League."
Slik jeg ser det er sjansen temmelig liten. Av de 16 gjenstående lagene er det bare 4-5 av dem som kan vinne EL og samtidig direktekvalifiseres til CL.
- Los-Loco
- Moderator

- Has thanked: 1081 times
- Been thanked: 1918 times
Det handler vel ikke om hvor mange av de 16 som kan kvalifisere seg i hjemlig serie og vinne EL? Det handler om hvilke lag det er snakk om. Vinneren av Europa League heter mest sannsynlig Aston Villa, Porto, Lyon eller Roma. Alle de har en relativt god mulighet slik de ligger an nå å få CL-plass fra egen serie.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
- geirminator
Stuttgart, Aston Villa, Lyon, Roma og Porto er de klubbene som kan vinne EL og samtidig direktekvalifisere seg til CL. På "venstresida" av treet finner vi Lyon, mens på "høyresida" finner vi de resterende fire. Bare i denne runden ryker enten Stuttgart eller Porto fra høyresida, og i semien ryker enten Roma eller Villa fra den siden (hvis de tar seg dit).
- Buster
- Vinner av Norsk-tab.konk.2004

- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 321 times
https://www.football-coefficient.eu/
Legger inn denne her da det er kjekt å ha oversikten over rangeringen til Glimt og Norge
Legger inn denne her da det er kjekt å ha oversikten over rangeringen til Glimt og Norge
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
-
Vix
- Has thanked: 199 times
- Been thanked: 245 times
Og skulle så skje så er vi vel sikret EL? De som ryker i CL Q3 main path går direkte inn i EL ligaspill, var det ikke sånn?
Det stemmer, hvis ikke ting plutselig er endret fra nåværende format.
Eksempel fra pågående turnering:
https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%8 ... ons_League
Her ser vi at under tredje kvalikrunde så røyk Salzburg, Plzen, Nice og Feyenoord.
Ingen av disse finner du i PO EL, men alle er i gruppespill.
https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%8 ... opa_League
EDIT: Forøvrig omtales veiene som League Path (for Glimt til høsten) og Champions Path.
Eksempel fra pågående turnering:
https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%8 ... ons_League
Her ser vi at under tredje kvalikrunde så røyk Salzburg, Plzen, Nice og Feyenoord.
Ingen av disse finner du i PO EL, men alle er i gruppespill.
https://en.wikipedia.org/wiki/2025%E2%8 ... opa_League
EDIT: Forøvrig omtales veiene som League Path (for Glimt til høsten) og Champions Path.
- Buster

Nøkkelen blir å komme seg gjennom Q2 CL League path, da er vi sikret europacup.
Jeg har sett på hvilke lag vi sannsynlig kan møte og europeisk rangering.
Q2 mulige lag med Europeisk rangering
Glimt – 32
Olympiacos – 34 *
Rangers - 37
Fenerbache – 41 *
PAOK – 52
Salzburg - 57
Celtic – 59 *
Rapid Wien – 72
Lech Poznan – 82 *
Jagellonia - 97
LASK – 103 *
Hearts - 250+
Trabsonsbor – 250+
Zaglebie Lubin – 250+
Lagene som har * bak er de som nå innehar andreplassen.
Glimt har best rating, og vil bli seedet.
Det er bare 6 lag som er med, og det betyr at vi unngår de to andre lagene med best rangering.
Slik det står nå på de forskjellige tabellene er det disse 6 lagene som skal kjempe, og vi møter en av de tre siste lagene:
Glimt – 32
Olympiacos – 34
Fenerbache – 41
Celtic – 59
Lech Poznan - 82
LASK – 103
Det blir interessant å følge utviklingen, og det er andreplassene i de forskjellige ligaene som skal til Q2.
Jeg har sett på hvilke lag vi sannsynlig kan møte og europeisk rangering.
Q2 mulige lag med Europeisk rangering
Glimt – 32
Olympiacos – 34 *
Rangers - 37
Fenerbache – 41 *
PAOK – 52
Salzburg - 57
Celtic – 59 *
Rapid Wien – 72
Lech Poznan – 82 *
Jagellonia - 97
LASK – 103 *
Hearts - 250+
Trabsonsbor – 250+
Zaglebie Lubin – 250+
Lagene som har * bak er de som nå innehar andreplassen.
Glimt har best rating, og vil bli seedet.
Det er bare 6 lag som er med, og det betyr at vi unngår de to andre lagene med best rangering.
Slik det står nå på de forskjellige tabellene er det disse 6 lagene som skal kjempe, og vi møter en av de tre siste lagene:
Glimt – 32
Olympiacos – 34
Fenerbache – 41
Celtic – 59
Lech Poznan - 82
LASK – 103
Det blir interessant å følge utviklingen, og det er andreplassene i de forskjellige ligaene som skal til Q2.
- poteten
- Moderator

- Has thanked: 344 times
- Been thanked: 702 times
Det er noen flere faktorer her også; om Rangers i Skottland går hen og vinner ligaen, så vil Glimt mest sannsynlig seedes inn i Q3, f.eks.
Kritisk
-
liverglimt
- Site Admin

- Has thanked: 4279 times
- Been thanked: 1048 times
Nå må du beskrive hvorfor! Buster har med at Celtic er nr 2 og hearts nr1.
Snap: @glimtforum
www.facebook.com/glimtforum
- geirminator
Rødt kort til Lyon etter 18 minutter. Rimelig stor sjans for at det ene finalelaget da ikke kan bli direkte kvalifisert.
- Buster

Hvis jeg forstår spørsmålet rett:liverglimt wrote: ↑Thu Mar 19, 2026 5:52 pm Nå må du beskrive hvorfor! Buster har med at Celtic er nr 2 og hearts nr1.
Jeg har med Hearts, Celtic og Rangers på mulige motstandere på listen på grunn av at det er få poeng mellom disse. Vi kan potensielt møte alle tre avhengig av hvem som blir nr.2 når serien er ferdig. Det var for å vise at i Q2 vil vi bli seedet uansett hvem som blir nr.2, så har jeg satt en * bak de som ligger som nr.2 nå.
-
liverglimt
- Site Admin

- Has thanked: 4279 times
- Been thanked: 1048 times
Det var ikke deg buster, det er poteten som bare skriver teser uten forklaring!
Snap: @glimtforum
- Los-Loco
- Moderator

- Has thanked: 1081 times
- Been thanked: 1918 times
Hvordan blir nå dette igjen; Glimt spiller om CL-plass i league path, med potensiale både for å kapre en CL-plass og miste alt og stå tomhendt tilbake?
Hva da hvis Glimt vinner cupen? Den gir direkteplass i Europa League? Må Glimt velge mellom en sikker Europa League-plass eller en usikker CL-mulighet som også kan ende i ingenting?
Hva da hvis Glimt vinner cupen? Den gir direkteplass i Europa League? Må Glimt velge mellom en sikker Europa League-plass eller en usikker CL-mulighet som også kan ende i ingenting?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Godt spørsmål. Kinkig det der. Men skulle Glimt velge EL må de slå høstens cup vinner LSK i en ekstra kamp forutsatt at de vinner cupen i mai.