Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Buster »

Ja de neste kampene blir viktige nå. Hvis vi kommer tilbake på vinnersporet kan dette bli en stor sesong.
Jeg syns vi fortsatt har håndbrekket på i angrep, og slipper motstanderen til for lett. Hvis vi ser på Xg for Brann etter den "fantastiske" første omgangen var rundt 0,35Xg. Likevel slipper vi inn 2. Målet til LO i LSK - kampen slipper vi inn selv om vi er 7 spillere tilbake.

Nå er det fortsatt tidlig i sesongen, men det er snart på tide at angrepsspillet begynner å sette seg. Jeg håper å se en skadefri Espejord snart. Det han holdt på med i høst var bra. Problemet er at han får en smell hver gang det begynner å gå rett vei.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Kesseboy »

G-s-enz wrote: Mon May 01, 2023 8:28 am Han sier «vi må tilbake å se på tegnebrettet».
Av og til lurer jeg på om det er litt overtenning i den kompromissløsheten Glimt forsøker å oppvise. LSK-kampen var skuffende, men ikke krise á la Moldes seriestart. 1. omgang mot Brann var en fortsettelse av dette, men når laget evner å bedre seg såpass i 2. omgang mener jeg det ikke bør være snakk om noe "rykk tilbake til start".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Wendigo »

Enig med ovenstående, men tror også at noen burde vurdert kvaliteten på motstanderene etter 3 kamper før de konkluderte med seriegull.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Wendigo »

Ovenstående skulle være G-s-enz, misset ny side...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Los-Loco »

Vi er det klart mestscorende laget i serien. Så hele debatten om angrepet vårt virker på mange måter litt konstruert. Likevel er det ikke til å komme unna at vi har noen klare offensive svakheter, som kanskje ikke skaper alt for mye trøbbel i Eliteserien, men helt klart vil gjøre det i Europa.

Med de mest foretrukne angrepsspillerne på banen, har vi én venstreving som lager mål, men har til dels store begrensninger i øvrig offensivt spill. Vi har en høyreving som ofte skaper kaos hos motstanderne, men som virker helt vaksinert mot å score mål selv. Og som ligger på delt 25.plass i serien på assist-listen med et assistsnitt på 0,25. Det er helt i rute til snittet han hadde i hele fjorårssesongen; 0,23. Vi har to spisser med delt spilletid, med hhv 0,0 og 0,33 mål i snitt. Og 0,0 og 0,33 også i assist-snitt. Det er fortsatt tidlig i sesongen, men disse tallene er skrekkelig dårlige. På et lag som Glimt som kjører så offensiv fotball og skaper så mange sjanser, så bør en spiss ha noe i nærheten av 0,5 i målsnitt. Minst. Ikke siden 2018 har spissen på det laget som vant serien hatt et målsnitt på under 0,5.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glenn P »

Wendigo wrote: Mon May 01, 2023 11:49 am Enig med ovenstående, men tror også at noen burde vurdert kvaliteten på motstanderene etter 3 kamper før de konkluderte med seriegull.
Stabæk gjør det vel bra? S08 er i toppen av å skape sjanser, men klarte ikke noe mot Glimt. AAFK er AAFK. Har møtt et ganske gjennomsnittlig ES så langt, og det er der poengene må hentes, bare se på Molde mot Stabæk.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Boombadila »

Grov hoderegning tilsier vel at vi på fire kamper har et snitt på 2.5 poeng per kamp. Holder dette sesongen ut, ender vi på 75 poeng. Bør snakke medalje da.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Vix
Posts: 745
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 120 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Vix »

Om drakter, siden det neppe hører hjemme i kamptråden: hvor fine man synes dem er blir vel ganske subjektivt. Selv synes jeg den nye grønne (som vel er saga blott og blir auksjonert bort etter hvert) er ganske fin. Det syntes jeg også om nordlysdrakta fra i fjor og havdrakta fra 2021. Mens den grønne fra 2020 var så som så. Uansett, jeg hadde sett for meg at disse "konseptdraktene" som de har skiftet hvert år var tredjedrakter, mens andredrakta/bortedrakta forble den (lekre) hvite. Isteden har de altså flyttet opp nordlysdrakta som andredrakt (med Elkem-logo på, altså 2023-modellen), en drakt som ikke kan brukes i det som strengt tatt er den eneste kampen i Eliteserien vi ikke kan bruke den gule. Litt rart at de ikke klarer å tenke over sånne ting. De kan altså måtte spørre Elkem om lov å få spille uten deres logo igjen i årets cup, mens europadraktene er egne sett uansett. Da får en håpe at de hvite gjør comeback til den anledningen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Sulliken »

Dette er hovedgrunnen til KrF sliter med sperregrensen.
Den "Better than thou" moralske overformynderiet.
https://www.an.no/skuffet-over-olsalg-p ... -4-1760991

ALLE FanZone rundt om kring har man mulighet til å få litt godt i glasset, eller man kan la være. Men slutt med å dytte barna foran deg, når det egentlig KUN dreier seg om moralisme.
/rant
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 456
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Thomas Andersen »

+1
Gult er kult!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Los-Loco »

En disclaimer: Dette kan oppfattes surmaget siden det bare er negativt fokusert, men må leses i en konstruktiv kontekst; utelukkende i et forbedringsperspektiv med ønske om at ting skal bli bedre. Og litt i mangel av sportslige ting å klage på for tiden....

Noen enkle grep kunne/burde vært gjort for å løfte produktet "fotballkamp på Aspmyra" enda noen hakk. Her er et par av dem:

- Finn en annen showstarter enn Erling Osnes til å dra sanger før kamp. Erlend er en fin fyr han altså, men musikalitet finnes ikke blant hans mange gode egenskaper. Han er faktisk grensende til det jeg vil kalle tonedøv, og spesielt rytmesans har han heller ikke. Begge deler er egenskaper som dessverre ikke er alle forunt å ha, men som absolutt er en stor fordel når man skal få 6-8000 mennesker til å synge i kor. Bare en sånn ting som å starte en sang på samme tone som første gang når han drar i gang på nytt ville ha løftet det hele en smule.

- Innfør litt tilfeldig billettkontroll på SNN, og sikre at folk sitter på det feltet de har billett. I dag er det slik at folk opplever det som om det er free seating på hele tribunen, uavhengig av hvilket felt du har kjøpt billett. De som har billetter på SNN nedre kommer tidlig og kaprer plasser på øvre del. Det innebærer at hvis man skal ha sjanse til å sitte under tak, så må man stille seg i kø halvannen time før kamp, minst. Og hvis formålet med å sitte under tak er å ikke bli våt, så er det jo litt kontraproduktivt å stå i kø ute i regnet i 30-40 minutter før innslipp. På utsolgte kamper antakelig enda lenger. Man nærmer seg da et punkt hvor "kostnaden" ved å gå på kamp overstiger verdien, når man har punget ut mange tusen for sesongbilletter og likevel må "sloss" for å få et noenlunde ok sete.

- Bruk storskjermen til noe fornuftig i pausen. Vis høydepunktene fra første omgang, vis klipp og resultater fra andre kamper, vis intervjuer med spillere og trenere.

- Få kaffebeger med lokk i kiosken. Det er så trangt på tribunen at å manøvrere der med kaffe i handa er en risikosport. Lokk trenger ikke å være i plast, det finnes lokk i resirkulert papp også.

- Et par kioskutsalg til hadde gjort seg. Mye av køproblematikken kunne faktisk vært løst med en selvbetjent kaffekasse. Så enkelt som en stor kaffekontainer - fyll de koppene du skal ha, trykk antall på en skjerm og hold fram kortet. En drøm hadde selvsagt vært kioskutsalg som kunne by på litt ordentlig mat. Jf punktet over så er den samlede tiden man nå bruker i kø utenfor og inne på stadion inklusive venting og kamptid så lang tid at man blir faktisk sulten. Skjønner det der med logistikken og svinn osv, man må gjøre det enkelt. Men toast, pizzastykker eller ett eller annet litt mataktig hadde vært gull.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

Ref tidligere billettkræsj. Jeg har kikka raskt på billetter til cupkampen mot TIL to ganger i dag. Begge ganger havna jeg i kø før jeg kom inn, og det er fortsatt veldig(!) god plass den kampen. Det får meg til å ane at kapasiteten fortsatt må være temmelig laber. Med attraktive motstandere i e-cupkamper i høst, blir det vel de samme kræsjene og oveskriftene i AN.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Samme her. Jeg gikk inn etter 01 natt til onsdag, og havna i kø da også... Kønummer 1364 :lol:

Image
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by ingen87 »

Los-Loco wrote: Tue Jun 13, 2023 8:28 pm - Innfør litt tilfeldig billettkontroll på SNN, og sikre at folk sitter på det feltet de har billett. I dag er det slik at folk opplever det som om det er free seating på hele tribunen, uavhengig av hvilket felt du har kjøpt billett.
Er enig i alle punktene dine, men er det ikke free seating på hele tribuna? Det er vel det Glimt har kommunisert ut tidligere? Og kan ikke se noen annen måte å tolke dette på: "OBS! - Det blir 'Free Seating' på SNN Tribune".. Unntaket er vel på europacupkamper, da opererer man med plassbillett.

Men at det burde være sånn? Absolutt ikke. Særlig ikke når det er vesentlig forskjell på å havne under tak eller ikke. Er enig i at de som har kjøpt sesongkort på øvre burde få plass på øvre, og visa versa for nedre.

Dette med ordentlig mat har jeg savna siden jeg flytta til Saltdal. Skal jeg legge inn en matpause på veien, så blir jeg borte fra "flokken" i godt over sju timer. Kan selvfølgelig jarve i meg ei pølse, men ja, et mer fullverdig mattilbud savner jeg. En annen ting jeg savner, spesielt på litt større kamper og etter vorspiel på Bådin, er toalettfasiliteter utenfor stadion.
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg har forstått det som at det er free seating på hele tribuna. Jeg kjenner folk som møter opp timesvis før avspark pga det.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Los-Loco »

Det er jo free seating ja, i betydningen at det ikke står noe rad og setenummer på billetten din. Men det står felt! Og man velger felt når man kjøper. Og tatt i betraktning at det er stor kvalitetsforskjell på feltene, spesielt i regnvær, så synes jeg det er vanskelig å tolke annerledes enn at det er free seating innenfor det feltet som står på billetten din. Så godt som samtlige som har kjøpt sesongkort på SNN har selvsagt valgt å kjøpe dette på felt A øvre eller B øvre.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generelt om Glimt

Post by tjongs »

Jeg har også tolket det dithen at det er free seating på hele tribunen. Har selv sesongkort på nedre (brukte noen dager før jeg benyttet forkjøpsretten, og da var det bare ledig på nedre), men på den ene seriekampen jeg har kommet meg på i år satt jeg på øvre.

Rett meg hvis jeg tar feil, men det var vel samme pris uansett felt for sesongkortene på SNN? I såfall tar jeg det som et hint om at det er ment som free seating på hele området.

Om man ikke vil ha det sånn er jo det greit nok, men da tror jeg separate sluser og avstenging mellom øvre og nede er mer hensiktsmessig enn billettkontroller. For øvrig er det jo ingen kontroll på andre siden heller. Nå er det jo ganske fullt, så man må stort sett benytte seg av setet sitt, men tilbake i 2011-12-13 mener jeg å huske at jeg hadde sesongkort på et av feltene på Diadora. Da flyttet vi oss alltid i pausen så vi satt på den siden Glimt angrep uten å ta hensyn til hverken felt eller sete.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Los-Loco »

Å bytte til et ledig sete underveis i kampen må jo være uproblematisk. Det jeg reagerer på er et system hvor det enten er lagt opp til, eller folk har feiltolket seg til, at X gode plasser må kjempes om på hver kamp av 2X publikummere.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Kesseboy »

Har alltid tolka det som free seating på hele. Og konsekvensen er at jeg alltid blir sittende på nedre, fordi jeg ikke møter to omganger før kampstart.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

Hva er egentlig grunnen til free seating? Jeg klarer ikke å se så mange fordeler.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Generelt om Glimt

Post by dani »

Det kan jo umulige være meningen at free seating skal gjelde de som har på nedre også. Er det ikke prisforskjell på sesongkortene?
Uansett, når jeg kjøper SNN A øvre, så forventer jeg at selv med free seating, så har jeg en garantert plass på SNN A øvre.

For min del, så har jeg vært på kamp utenfor stadion 1t før, og da har det alltid gått greit på SNN øvre.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by ingen87 »

Men det er sånn det fungerer og jeg er ikke enig I at dette virker fornuftig.

Niklas Aune Johnsen skrev ifjor på Twitter: "Free seating gjelder hele SNN i Eliteserien. Kjøp på nedre og sett deg på øvre om du vil 🫶". Jeg kan ikke se noe informasjon fra klubben som sier at de har gått tilbake på dette.

https://twitter.com/niklasaune/status/1 ... tdqWA&s=19
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Los-Loco »

Se der ja, da har jo klubben svart på det.

Ok, da må jeg korrigere mitt forslag over til å enten få på plass plassbilletter eller dele feltene. Det er rett og slett for dumt at man på lille Aspmyra som tar 8000 må være ute halvannen time før kampstart for å sikre en plass, mens man på digre anlegg som San Siro kan komme dassende ti minutter før kamp og verken ha kø eller plassproblematikk.

Og inntil videre; slutte å selge feltbilletter når de opererer hele SNN som ett felt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glenn P »

Så er det to mennesker som ser på billettene ved inngang SNN? Måtte se Glimt-Arsenal sittende der, tror ikke billetten ble scanna engang. Kun sett på.. Er jo ikke flust av porter på den andre langsida heller akkurat.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generelt om Glimt

Post by tjongs »

Hvis jeg skal gjette, så er grunnen til at det deles opp i felt av mer "billettekniske" årsaker selv om det er free seating uavhengig av felt. Til kamper hvor det kreves nummererte billetter må sannsynligvis feltinndelingen være som den er, tror kombinasjonen rad/setenummer er lik både på A og B, muligens også på nedre dersom radene starter på 1 på øvre.

Gjetter på at det blir komplisert å ha en annen feltinndeling på kamper hvor det er free seating, og det er grunnen til at det også da er fire felt.

Ren spekulasjon fra min side altså.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Post Reply