Den store fisketråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Hehe nei, slike fisk er kun for matauken, ikke for fiskeopplevelsen ;) he he.. Dividalen ja, skulle gjerne tatt en tur dit :wink:
Førr Evig!
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Den store fisketråden

Post by stormp »

Reipåelva i går kveld. Laks på 1,2 kilo :D
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Den store fisketråden

Post by Masinga »

Hva gjør en som kommer fra et veikryss i Troms på Reipå? Ikke for det, Reipå er et bra sted og min mormor var født og oppvokst der.
Masinga
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Den store fisketråden

Post by stormp »

Jeg bare bor i et veikryss i Troms. Og siden kona mi er fra Reipå og jeg har mine foreldre i Bodø, blir sommerferien en pendling mellom de to ovennevnte.

Konemor fikk forresten laks i går kveld. Nesten kiloet, og mer enn nok til å utløse hennes krigsdans :)
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Har vokst opp i båt, og er lite vant til landfiske. I mangel av båt, og med foreløpig motstand i senatet for innkjøp av sådan, er jeg henvist til berget. Så da lurer jeg på om noen vet noen gode fiskeplasser rundt Bodø (ja, jeg vet om Saltstraumen, men litt nærmere takk). Det har plutselig slått meg at mesteparten av strandlinjen enten er militært område eller industriområde. Det frister ikke så alt for mye å fiske rett under et "Avløpsledning - ankring forbudt"-skilt. Men jeg er hypp på småsei, så hvor drar jeg?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Den store fisketråden

Post by Kesseboy »

Los-Loco wrote:Men jeg er hypp på småsei, så hvor drar jeg?
Skal unngå å komme med diverse "søk hjelp"-vitser her :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Parelius »

Den kan dras så langt at det er heeelt på grensen. Jeg vet dog kun om Saltstraumen, kan kanskje være noe utover nordsia?
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Kesseboy wrote: Skal unngå å komme med diverse "søk hjelp"-vitser her :wink:
Tusen hjertelig!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den store fisketråden

Post by liverglimt »

Fra Bodøsjøen Camping og innover til Mørkved. På nordsia kan du kjøre til løp og gå utover på bergan nordover derfra. Skitt fiske, men ikke glem haillet!
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Har fått MYE småsei i og rundt Mørkvedbukta. :) Men ja favorittplassene ligger nok stortsett en halvtimes kjøretur ut av byen. Feks så har du jo hele strekket fra Naurstad til Nordvika, spesielt har jeg fått mye småsei fra den gamle fergeleiet på Vågan..
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Mørkvedbukta er jo et alternativ. Men man må altså i bil...

Var en tur i Saltstraumen og fisket nedenfor Kjelen, og gikk hjem med to sei godt under mitt minstemål. Enda noen til ble dratt opp men de var så små at stingsilda kunne vært mamman deres.

Anyway, hele turen ble bare nok et bevis på det jeg visste fra før; man må ha båt for å dra inn fisk som matauk. Stangfiske er kun rekreasjon.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den store fisketråden

Post by liverglimt »

Hepp, man fisker ikke med stingsild i Saltstraumen, da får man bare smådritt.

Enten så leter du opp gutta på Ørnes som selger sluker fra 130-300gram eller så finner du noen teltstenger banker øverdelen flat (enklest å presse sammen i en skrustikke), fyller dem med bly og pusser litt på endene. Maling kan du også legge på i den enden som skal ha kroken. Da har du sluk billig også får du fisk. Å fiske i Saltstraumen på normal styrke med mindre enn 100 gram er for å tirre på seg alle andre som fisker i overflaten. Det samler bare snøre. :lol:
@liverglimt
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by Los-Loco »

Ja, det er vel et poeng. Hadde 90 grams slid, men det ble altså for smått. Tror jeg neste gang skal rigge meg til med et blysøkke og en dugelig makkangel, mindre risiko for å sette seg fast også.

150+ på stanga blir for drøyt for kastingen, risikerer bare å slite snøret i kastet.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Hvorfor fiske i Saltstraumen når man kan fiske i Kjellingstraumen?
1. Det er aldri mye folk der
2. Er et penere naturområde
3. Jeg har klart større snittstørrelse på seien i Kjellingstraumen.

Men er dog et stykke lengre unna sentrum enn Saltstraumen. Sist jeg fisket der hadde jeg med feil slukboks. Inneholdt kun sjøørretsluker 12-18 gram ca.. Tok større sei med de slukene i Kjellingstraumen enn jeg noen gang har tatt i Saltstraumen.. Det er ikke noe gøy å fiske med tungt utstyr!
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Den store fisketråden

Post by liverglimt »

Jeg har fisket på de fleste plasser fra Saltstraumen og til Fjell. Fordelen med Saltstraumen er at det er relativt dypt og lett å komme ned når man bruker riktig utstyr.

Poenget med mitt "kurs" i slukmekking er at folk som vil ha stor sei i Saltstraumen de leker med fiskingen. Storsei krever at man kommer ned hvor den står. Jeg har pers på 7 kg i saltstraumen tatt med selvmekket sluk. Hvor mange som er fisket fra "garnsei" størrelse (1,5kg) til 5 kg det har jeg ikke tall på, men det er mange. Mindre fisk settes tilbake om den ikke er skadet. Det blir lenger mellom hver gang jeg tar turen, selvsagt av praktiske årsaker siden jeg ikke bor i området. Da en av mine kompiser fikk lappen og bil så var vi fast inventar i området. Det var mye ljuging på bergan på Ørnes. Der lærte vi å fiske av de lokale folkene. Jeg har vært veldig mye tidligere også, men da holdt på med stingsildhelvete fordi fattern ikke viste bedre. I barneårene foretrakk vi båtfiske av frykt for å miste sluker.

Kjedelig med tungt utstyr? Jeg synes det kjedeligste fisket er med sluker lettere enn 100 gram. Og ferskvannsfiske samt fluefiske er pyton, men hver sin smak. :D
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Tydeligvis ulike preferanser ;) he he..
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Igrunn så ser jeg prioriteringa...

Image

Møtes i elva!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Oppsummering:

Rævva fiskesesong, alt fisket i sommer gikk i vasken på bekostning av et langdrygt feltarbeid til masteren (tok laks på 4 kg med elfiskeapparat, om det telles). Hehe.. Ellers har det vært dårlig, ørretstanga har ikke vært lufta en eneste gang, så ørretpersen lar seg vente til neste år.

De fiskene jeg har fått har i hovedsak begrenset seg til sjøørret på 1,5 kilo i Oslofjorden og et par pinner rundt kiloet. Absolutt ingenting å skryte av. Den peneste fisken var antakeligvis en sei jeg tok på ultralett slukstang i Kjellingstraumen. Jeg hadde forvekslet fluestang med en kompis, og så hadde han tatt med seg haspelsnella mi til Ås, så jeg måtte bruke ørretstanga.. Med 0,10 fireline og 3-15 g kastevekt, men tok sei opp mot 4 kilo, og synes det var forholdsvis solid på det utstyret...
Førr Evig!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Den store fisketråden

Post by Wendigo »

Ei gjedde. Thats all. Smakte lite, men tok igjen med mengden bein...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Da var endelig sesongen i gang igjen! To dager før våre helter i gult skal ut på Høddvoll for å gjøre ære på den hele Nord-Norske befolkning, ble årets første sjøørret landet! :)

Kroppen skrek etter Omega 3 etter en tørkeperiode på fiskefronten en hel vinter (man kjøper vel ikke fisk på butikken?!).. Det smakte hærlig med fersk ørret da ja! :)

Satser på ny tur før kampen i mårra, for å få nervene under kontroll, samt at dagen skal gå noe fortere! :) Det går dessverre ut over Buddha, men det bunner i grunn ut i prioriteringer!
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Den store fisketråden

Post by G-s-enz »

Haha takk for at du dele sånt med oss som må vente ei stund før det e mulig å fange nå serlig ørret(med mindre man vil vasse i overvann å sitte på isen) :lol: Neida,men det klør i kastehanda(fin setning forøvrig), bare ett par måna til no :D
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Den store fisketråden

Post by Boombadila »

ingen87 wrote:Da var endelig sesongen i gang igjen! To dager før våre helter i gult skal ut på Høddvoll for å gjøre ære på den hele Nord-Norske befolkning, ble årets første sjøørret landet! :)

Kroppen skrek etter Omega 3 etter en tørkeperiode på fiskefronten en hel vinter (man kjøper vel ikke fisk på butikken?!).. Det smakte hærlig med fersk ørret da ja! :)

Satser på ny tur før kampen i mårra, for å få nervene under kontroll, samt at dagen skal gå noe fortere! :) Det går dessverre ut over Buddha, men det bunner i grunn ut i prioriteringer!
Det kommer vel egentlig av at du er liverpoolfan, og at sjøfiske for tiden er mer spennende enn LFC-kamper.... :twisted:

Nuvel, hvordan er egentlig ståa med fiskekort for å fiske i oslofjorden? mener at jeg leste et stykke i aftenposten som gikk ut på at du måtte kjenne 18 politikere og 15 politifolk for å få lov og fiske i fjorden?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

Boombadila wrote:
ingen87 wrote:Da var endelig sesongen i gang igjen! To dager før våre helter i gult skal ut på Høddvoll for å gjøre ære på den hele Nord-Norske befolkning, ble årets første sjøørret landet! :)

Kroppen skrek etter Omega 3 etter en tørkeperiode på fiskefronten en hel vinter (man kjøper vel ikke fisk på butikken?!).. Det smakte hærlig med fersk ørret da ja! :)

Satser på ny tur før kampen i mårra, for å få nervene under kontroll, samt at dagen skal gå noe fortere! :) Det går dessverre ut over Buddha, men det bunner i grunn ut i prioriteringer!
Det kommer vel egentlig av at du er liverpoolfan, og at sjøfiske for tiden er mer spennende enn LFC-kamper.... :twisted:

Nuvel, hvordan er egentlig ståa med fiskekort for å fiske i oslofjorden? mener at jeg leste
et stykke i aftenposten som gikk ut på at du måtte kjenne 18 politikere og 15 politifolk for å få lov og fiske i fjorden?
Dårlig med Liverpool-kamper idag gitt? ;) Fiskekort i Oslofjorden.. I Norge er det heldigvis regler som sier at du ikke kan løse fiskekort i Oslofjorden. DU skal ikke trenge fiskekort i saltvann, så der er det bare å fiske i vei.. Eneste man må passe på er at man er 100 meter fra nærmeste utløp (noe som kan være svært vanskelig når man fisker sjøørret, og det kribler litt i magen ;) ).. Ellers kan det også være lokale forskrifter, blant annet der jeg var i Finnmark i sommeren, hvor det var så sterk strøm under flo og fjære rett nedenfor elva, at det ble definert som elv.. Merkelig, men dog sant.. I slike tilfeller er det alltid godt merket!

Grunn til at du må kjenne 18 politikere og 15 politifolk er fordi at Strandsonen er så forbanna nedbygd her, at for å få fisket der du vil fiske må du kunne lovgivingen om fri ferdsel i utmark, hva som menes med utmark, og strandsoneloven. :) Plb § 1-8 er grei å ha i bakhånd! Og friluftsloven definisjon på innmark "Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. "... Den er svært vag, og derfor kan det være greit å ha noen i bakhånd! Har vært i mang en krangel med grunneiere, spesielt hyttefolket som trekker ut mot hyttene i mai-juni!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den store fisketråden

Post by ingen87 »

For dere som gidder å titte innom denne tråden, kunne kanskje hadd interesse av å lese bloggen min :tenk http://ingvaldsen.blogg.no, skriver om jakt, fiske og generelt øyeblikk i naturen! Virker jo som noen her er litt over middels interessert :)
Førr Evig!
Post Reply