Kamptråd: ES 2024: Runde 2: Glimt-Viking, lørdag 6.4 kl. 1800

Moderatorer: Sulliken, Larsen

Svar
Brukeravatar
MhepA
Moderator
Moderator
Has thanked: 7 times
Been thanked: 199 times

Re: Kamptråd: ES 2024: Runde 2: Glimt-Viking, lørdag 6.4 kl. 1800

Legg inn av MhepA »

Enig, jeg likte egentlig veldig godt å ha Evjen som spiss. Det ble en helt ny dynamikk i det oppbyggende spillet. Han er jo ei flis, så man kunne aldri spilt ballen opp for å la han ta duellene, men mot Ajax var jo Evjen helt tilbake på egen halvdel og hentet ballen ofte.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glimt1916
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Legg inn av Glimt1916 »

Evjen har nå litt krutt i støvlene han også. Apropos det så var det på lørdag fem år siden 4-5 i Mjøndalen.
Brukeravatar
MhepA
Moderator
Moderator
Has thanked: 7 times
Been thanked: 199 times

Legg inn av MhepA »

Ja, han kan skyte, men han er jo ikke en egnet duellspiller mot svære stoppere.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Brukeravatar
poteten
Moderator
Moderator
Sted: Trondheim
Has thanked: 259 times
Been thanked: 524 times

Legg inn av poteten »

Øyh, kampen er ferdig, folkens.
Kritisk
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Sted: Kløfta
Has thanked: 1062 times
Been thanked: 900 times
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

Apropos debatten om drøying, shithousery og annet. Samt klagingen fra Vikingsupporterne at vi (spillere og supportere) "sutrer" over spillet dems. Hadde vi tapt, så er vel sutring den rette beskrivelsen. Men vi vant.

Uansett. Jeg så igjennom kampen på nytt litt tidligere i dag (man ser ikke så mye nede på J-feltet, med flagg, capotårn og capo i veien 😅).

Her er noen av situasjonenene som er verdt å nevne.

20.Tripic "knakk foten" etter en bitteliten kakk og ble liggende lenge. Opp på bena og direkte inn i en spurtduell.
25.korrekt Gult på Bjørkan. Halve Viking kommer løpende. Joe Bell forsøker å rive av Bjørkan drakta.
29.Salvesen takler Haikin for å hindre en rask igangsetting.
33.Svendsen detter som en sekk etter å ha løpt rett i Bjørkan for at Bjørkan skal få gult nr 2.
34.Salvesen kjefter på seg gult etter en hard (men fair) takling der ballen går utover linja

2 omg
46.Urbancic takler Nino med kneet. Treffer i rumpa/korsyggen. Utrolig stygt, men ingen kort.
58. Diop hindrer Hauge ved innkast. Diop klarer i siste liten å begrense seg akkurat nok til at han ikke river Hauge ned utenfor banen.
64. Gunnarson faker skade. Med "smerter" i høyrefoten. 2 min taktisk pause. På bena igjen kyler han et langt utspill. Med høyrefoten. Til og med kommentatorene fikk med seg den detaljen.
71. Tripic takler og dytter sjøvold bakfra etter å ha tapt løpsduellen. Hvor er det gule kortet?
71. Evjen gjør det samme 10 sek senere mot en Vikingspiller. Korrekt Gult kort på Evjen (men Tripic slipper som vanlig unna).
77. Keeper har au igjen. Denne gangen skal jeg la tvilen komme han til gode. Den landingen var litt kinkig.
82. Tripic legger nok en gang ned Sjøvold. Frispark.
83. Mål.
90. D'Agostino dytter Berg med strake armer, slik at han kolliderer med Tripic, som slenger seg ned i et forsøk på å filme gult på Berg.

7 minutter tillegg
Overtid:
91. Bjørkan holder seg til baksiden av låret, men tar kjapt innkast likevel.
92. Bjørkan i løpsduell med Vevatne. Vevatne prøver innlegg som Bjørkan får til corner. Krampe på Bjørkan etter den duellen.
I de påfølgende cornere bruker Haikin litt tid med å strekke muskler bak låret. Litt tjuvtriks tilbake.
94. Hauge og Tripic kolliderer. Trip får frispark etter å ha bulldosa Hauge (men rett dømt, det var Hauge som prøvde å stoppe Tripic)
95. Bjørkan ut
96. D'Agustino grisetakler Grønbæk utover sidelinja. Grisetakling, totalt unødvendig og korrekt gult kort. Det blir ganske så amper stemning, med blant annet Salve og Berg i skubbekonkurranse. D'Agustino gliser av hele greia.
99:20 Slutt

Ser at Vikingfansen klager på at Bjørkan halte ut tiden etter 1-0. Det er tøys at han gjorde det.
Han var vel den spilleren på banen som hadde flest meter i bena. Og i fra det første tegnet til Krampe til han ble byttet ut gikk det i underkant av 4 minutter. Og i de minuttene tok han blant annet et innkast og var i løpsduell med Vevatne. Samt brukte en del av den tiden utenfor banen.
Haikin, derimot. Jeg tror ikke helt at han hadde krampe 5 min på overtid.. Men vi snakker om ca 1 min totalt på han.
Kampen ble blåst av på 99.20, så dommeren la til over 2 min til over de 7.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Sted: Bodø
Has thanked: 121 times
Been thanked: 241 times

Legg inn av tjongs »

I stedet for å irritere meg over Viking velger jeg heller å glede meg over at Glimt i mindre grad enn tidligere lot seg påvirke av hva Viking holdt på med. Lik det eller mislik det, men dette er realiteten Glimt møter også utenfor Norge, så jeg tenker det er suveren trening.

Som et apropos har Glimt de siste 5 årene med all mulig tydelighet vist at fokus på egne prestasjoner i stedet for å ødelegge for motstander er veien å gå for stor og langvarig suksess. Så det kan jo hende Viking og andre heller burde tatt lærdom av det, men fint for oss at de ikke gjør det.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Sted: Kløfta
Has thanked: 1062 times
Been thanked: 900 times
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

Amen til siste avsnitt, tjongs.

Men samtidig er veldig bra at de tar med disse tingene som er viktig poeng i forberedelsene inn til kampen. Så lenge laget ser på det som en del av gamet, kan vel vi andre si nøyaktig hva vi mener om den type "kynisme". Det er en grunn til at Viking alltid er lavt plassert på fair play-tabellen.

Men uansett hva vi har å si om Viking, så er det småplukk i forhold til det vi så i fra Stadion i Bergen i går, uten å gå i detaljer.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Brukeravatar
Los-Loco
Sted: Bodø
Has thanked: 687 times
Been thanked: 1247 times
Kontakt:

Legg inn av Los-Loco »

God oppsummering, både av Sulliken og konklusjonene fra dere øvrige.

Savner bare ett punkt på lista di Sulliken, for ordens og fair plays skyld, så hadde også Evjen en liten ufinhet med å kakke bort ballen ved innkast til Viking i første omgang (har ikke spolt igjennom for å finne nøyaktig tid), helt klart for å stanse kjapp igangsetting og komme i posisjon selv før kastet ble tatt. På ingen måte uvanlig, men jeg hadde heller ikke protestert så veldig dersom det hadde gitt gult. Men klart; i så fall måtte det ha kommet gult også på flere andre situasjoner.

Poenget er uansett at heller ikke Glimt er 100% "feilfri" når det gjelder å bruke litt kynisme i kampene. At andre lag bruker det mer mot oss enn vi mot dem handler jo først og fremst om behovet - vi er et mye bedre lag enn de fleste andre i ES, og det er kun de og ikke vi som tjener på å ta ut tempoet i kampen. Viking har vel i tillegg til tiduthaling hatt som varemerke i flere år nå å spille med litt dirty tricks for å skape frustrasjon og konsentrasjonstap hos motstanderen. Intet nytt under sola der.

Selv tenker jeg at Glimt nok har litt margin å gå på med bruk av kyniske triks før det blir ugreit. Som noen påpekte her tidligere; litt større grad av kynisme så hadde vi slått Ajax i Amsterdam. Og det uten å gå helt Viking eller FFK.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Brukeravatar
Novi
Sted: Dallas, TX
Has thanked: 760 times
Been thanked: 979 times

Legg inn av Novi »

Tidligere har det vært kun vi som har klaget på Viking, mens media har vært stille. Liker at det nå er snudd, og media som retter fokuset uten og legge det på oss. De prøver med Berg, men alle som leser intervjuet ser at det ikke er noen sutring.

Ligger litt press på dommer teamet nå, etter de to første rundene. Dette er jo blitt bedre iom at de legger til mye mer tid enn før.
Una mas cerveza.
Brukeravatar
Gvandreassen
Has thanked: 669 times
Been thanked: 268 times

Legg inn av Gvandreassen »

At Tripic er overbeskytta, er jo intet nytt. Mannen blir aldri tatt på usportslighetene, og det virker jo da nesten som at dommerstanden oppfordrer til slikt. Nuvel, utrolig deilig at Glimt evner å vinne sånne kamper. Nå har vi to på rad, og det er en stor oppgradering med tanke på hvor vi var for noen år siden i møte med defensive lag. Blir nok mye mer av det her utover året, dog.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Sniken
Has thanked: 151 times
Been thanked: 210 times

Legg inn av Sniken »

liverglimt skrev: søn apr 07, 2024 10:05 am
Sniken skrev: lør apr 06, 2024 11:47 pm
Hva får deg til å tro at han er det?
Fordi Bjørtuft kom inn for FB på venstre back.

Jeg tipper det var høyden og hodestyrke som var grunnen til valget.
Bjørtuft kom ikke inn som venstreback selv om han bytta med Bjørkan. Han kom inn som en stopper nummer 3.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 2913 times
Been thanked: 549 times

Legg inn av liverglimt »

Ja vi fikk det med oss. Vi som så kampen. Los-Loco tenke VB for VB som er det normale.
E nu bærre mæ 😎
ingen87
Sted: Saltdal
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Legg inn av ingen87 »

Jeg skreiv noe under lunsjen på jobb idag som jeg glemte å poste.

Mange skriver at den kynisme Viking dreiv med vil møte oss ute i Europa. Jeg er ikke uenig i det, men jeg mener at europeiske dommere er flinkere til å luke ut "piss".

Sitter og ser Real Madrid - Manchester City og Tchouameni fikk gult kort etter 40 sekunder. Det er ingen regel, som norske dommere praktiserer, at man ikke kan gi gult til å begynne med. På stillingen 0-1 prøvde City å konstruere flere frispark for å få stopp i spillet. Ble vinket opp hver gang. Eskås hadde gitt frispark i samtlige situasjoner, og tilsnakk til Tchouameni. Nå er kampen snudd og Real M kommer sikkert til å prøve på mye av det samme.
Førr Evig!
mortsto
Has thanked: 169 times
Been thanked: 500 times

Legg inn av mortsto »

Mine two cents. Det er helt latterlig at føkkings Sondre Langås skal belære Patrick Berg om at Glimt må tåle "kynisme" fordi det er sånn det fungerer i utlandet. Sistnevnte har 24 landskamper, 36 e-cupkamper for Glimt og 17 kamper for Lens. Det er mulig Langås var på Dana Cup med Namsos en gang i stemmeskiftet, men ellers er hans kunnskap om "fotball i utlandet" det han ser på TV. Sondre Langås bør få munnen vaska med såpe og marsj inn i skammekroken med seg.

Hvis en ser bort fra en del omstendigheter rundt kampene (Roma, Besiktas), så har vel Glimt nettopp ikke møtt denne type taktikk i Europa. Sikkert fordi de fleste lagene har tenkt at Glimt er et lag som kan og bør slås, men likevel. Er det også noen som har vist at en kan komme seg til gruppespill år etter år, ta store skalper og spille på et godt europeisk nivå, så er det Glimt og Molde, som heller ikke har satset på taktikken rævafotball, men heller på å utvikle eget spill og holde på det uansett motstand.
Brukeravatar
Gvandreassen
Has thanked: 669 times
Been thanked: 268 times

Legg inn av Gvandreassen »

Bør inn på topp fem beste innlegg 2024, det der morsto.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Svar